Wykonaj jedno z zadań (1, 2 lub 3) z podręcznika, str. 106 w Wordzie i prześlij mi plik z zadaniem na adres
Podaj w mailu swoje imię i nazwisko!
Lekcja z 24.03
Kolejne zadanie dotyczy formatowania tekstu. Przeczytaj rozdział 5.3 ze str. 107, a następnie wykonaj zadanie 1 ze str. 111. Nad wyrazami umieść wyśrodkowany tytuł „Pary wyrazów” utworzony w WordArt.
Na prace czekam do piątku 27 marca. Jeśli nie wysłałeś wcześniej zadanej pracy spręż się i doślij.
Lekcja z 31.03.2020
Temat: WordArt i kształty.
W ostatnim zadaniu mieliście między innymi wstawić ozdobny napis, używając narzędzia WordArt. Przypominam, że znajduje się on na karcie Wstawianie.
Na karcie Wstawianie znajdziecie też narzędzie Kształty, które daje wiele możliwości. Macie tam przeróżne kształty, które możecie wykorzystać pracując z edytorem tekstu. Popróbujcie wstawiać różne kształty, w wielu z nich można wstawiać tekst. Wystarczy kliknąć na ramce kształtu prawym przyciskiem i wybrać opcję Edytuj tekst. Jeśli klikniecie na kształcie możecie również go obrócić (zakręcona strzałka na górze), a nawet rozciągać (jeśli po kliknięciu na kształcie pojawi się żółty kwadracik. To narzędzie daje ciekawe efekty, gdy wstawimy gwiazdkę. Kształty możecie wypełniać dowolnym kolorem.
Poeksperymentujcie sobie z tym narzędziem, możecie np. wstawić jakieś zdjęcie, na którym jest kilka postaci i do każdej z nich wstawić chmurkę z tekstem. Tak można stworzyć komiks.
Pracę zapiszcie sobie pod nazwą Komiks lecz nie wysyłajcie do mnie. Umiejętność wstawiania kształtów i napisu w WordArt przyda się podczas kolejnych zajęć, kiedy to dostaniecie zadanie do wykonania.
Przy okazji – W WordPadzie nie ma opisywanych narzędzi. Dla tych, którzy nie posiadają pakietu Office, a w nim Worda, proponuję zainstalować darmowy pakiet WPS Office – poproście rodziców o pobranie).
Lekcja z 7.04.2020
Temat: Tworzymy zaproszenie.
Odszukajcie kształt zwój pionowy, a następnie napiszcie w nim zaproszenie dla kolegi (koleżanki na swoje urodziny. W zaproszeniu powinny znaleźć się takie informacje, jak: kogo i gdzie zapraszamy, kiedy (dzień, godzina), jakie atrakcje przewidziano, kto zaprasza. Tytuł niech będzie napisany w WordArt. Możecie wstawić różne inne kształty, jako ozdobniki, np. w kształcie gwiazda umieść liczbę, która oznacza ile masz lat. Imię i nazwisko gościa można pogrubić i pokolorować, swój podpis można pochylić.
Na wykonanie i odesłanie pracy macie 2 tygodnie.
Lekcje z 21.04 i 28.04. 2020
Temat: Style i numerowanie.
Kolejny etap wtajemniczenia w edytorze tekstu Word. Obejrzyjcie filmik: https://www.youtube.com/watch?v=cwRuQjayY0g i spróbujcie utworzyć taką samą listę numerowaną (punktowaną). Pomocny może być też drugi z filmów: https://www.youtube.com/watch?v=76D6iEnEe1A
O tym, jak wprowadzać punkty lub podpunkty doczytacie na str. 114-115 podręcznika. Nie jest to czynność skomplikowana, a dzięki niej wasza lista będzie wyglądała przejrzyście i estetycznie.
Dodatkowo utwórz listę numerowaną zawierającą spis wszystkich województw w Polsce. W każdym województwie wstaw w formie punktów po 3 miasta. Plik nazwij Województwa i odeślij do oceny. Masz na to 2 tygodnie.
Lekcja z 05.05. 2020
Temat: Programowanie w języku Scratch.
Ponieważ kolejnych kilka lekcji będzie poświęcone programowaniu w języku Scratch, należy zainstalować darmowy program. Możecie go pobrać z Internetu lub klikając link zamieszczony poniżej.
Po uruchomieniu programu, obejrzyjcie materiał, który został zamieszczony pod następującym linkiem:
https://epodreczniki.pl/a/wprowadzenie-do-srodowiska-scratch/D1FrMtOdo
Zapoznajcie się również z materiałem podręcznikowym - str. 72-76.
Lekcja z 12.05. 2020
Temat: Pierwsze skrypty w Scratchu.
Powinniście już umieć zmieniać wygląd duszka i tło. Pora zacząć pisać pierwsze skrypty, czyli programiki, dzięki którym duszek będzie wykonywał różne czynności na scenie. Używają różnych, dostępnych bloków, zbudujcie skrypt określający ruch postaci. Macie to opisane na str. 77-78 podręcznika. Z kolei na str. 79 opisano jak dodać drugą postać na scenie. Utwórzcie nowy skrypt (obok tamtego), w którym duszki się witają słowem "Cześć". Zapiszcie pracę pod nazwą Spotkanie w folderze Scratch, który wcześniej załóżcie sobie. Do tego folderu będziemy zapisywać wszystkie skrypty.
Tych prac mi nie wysyłajcie. Jeśli ktoś ma ochotę, może wykonać dodatkowo zadanie 3 ze str. 80 lub zadanie Dla zainteresowanych z tejże strony. Za zadania dodatkowe można będzie uzyskać ocenę więc chętni uczniowie mogą mi je odesłać.
Lekcje z 19.05 i 26.05. 2020
Temat: Sterowanie postacią.
Kolejne dwie lekcje będą poświęcone sterowanie postacią. Należy zbudować skrypty, dzięki którym małpka będzie zrywała banany z palmy. Banany, palmę i małpkę znajdziecie w bibliotece duszków. Cały projekt jest opisany w podręczniku na str. 81-86.
Tworzenie skryptów może wam zająć sporo czasu, dlatego na wykonanie zadania macie 2 tygodnie. Prace nadeślijcie przed 2 czerwca.
Lekcja z 02.06. 2020
Temat: Zabawy na scenie.
Jedno z ostatnich zadań w Scratchu będzie nieobowiązkowe. Chętni uczniowie, a zwłaszcza ci, którzy mają niepewną ocenę i chcieliby ją poprawić mogą wykonać jedno z zadań zamieszczonych na str. 87 podręcznika (zadania 1, 2 lub Dla zainteresowanych). Prace prześlijcie do 8 czerwca.
Jednocześnie przypominam wszystkim, którzy mają jakieś zaległości o przesłaniu prac.
Lekcje z 09.06 i 23.06 2020
Temat: Jak liczyć punkty w Scratchu.
Duszek w Scratchu, oprócz rysowania i przemieszczania się, może również wykonywać różne obliczenia. Korzystając z podręcznika (str. 88 - 94) opracujcie tło dla gry w tabliczkę mnożenia, a następnie skrypt, który będzie sprawdzał wiedzę grającego w zakresie znajomości tabliczki mnożenia. Praca nie jest obowiązkowa, więc nie musicie jej do mnie odsyłać.
Osoby, które sumiennie pracują i które chcą zaprezentować swoje prace mogą przesłać je na mój adres mailowy. Uzyskają w ten sposób ocenę już na przyszły rok szkolny. Kolejną ocenę będzie można uzyskać za wykonanie któregoś z zadań - 5 lub 6, ze str. 96 podręcznika.