- Przeczytaj lekturę pt. „ W pustyni i w puszczy” i przygotuj się do jej omawiania.
- W zeszycie napisz list do kolegi, w którym polecisz powieść H. Sienkiewicza.
- Obejrzyj film na kanale TVP Kultura
Nauczanie indywidualne - Krystian Cyboroń
Adres mojej poczty elektronicznej „do kontaktu z uczniami” to (
W razie pytań możesz też kontaktować się ze mną przez e-dziennik.
język polski – czwartek, 26.03. 2020 r. , lekcja 4
Temat: Co już wiem o przysłówku?
- W dalszym ciągu czytaj lekturę pt. „ W pustyni i w puszczy” i przygotuj się do jej omawiania.
- Zapoznaj się z wiadomościami w podręczniku na str. 173 – 174.
- Zapisz notatkę i zadanie do zeszytu:
Przysłówek:
- to nieodmienna część mowy,
- określa w jakich okolicznościach i w jaki sposób została wykonana czynność,
- odpowiada na pytania: jak?, gdzie?, kiedy?,
- wiele przysłówków tworzymy od przymiotników,
- przysłówki utworzone od przymiotników można stopniować.
Zadanie 1: Od podanych przymiotników utwórz przysłówki:
miły – miło (jak?)
wesoły –
ładne –
dobry –
trudne –
Zadanie 2. Od podanych przysłówków utwórz przymiotniki:
tanio – tani (jaki?)
głęboko –
grzecznie –
ślisko –
ciekawie –
środa, 1.04. 2020 r. , lekcja 1
Temat: Nieodmienne części mowy – przyimek i spójnik.
- Zapoznaj się z wiadomościami na str. 175 – 176.
- Zapisz notatkę do zeszytu.
- Wykonaj w zeszycie ćwiczeń zadania 4, 5, 6, 7 str. 36 – 37.
- Pracuj ze e – podręcznikiem: https://epodreczniki.pl/a/przy-imieniu-stoi-nikogo-sie-nie-boi/Dh60ybRaW
- Wykonaj ćwiczenia interaktywne i sprawdź poprawność odpowiedzi.
Notatka do zeszytu:
Przyimek to nieodmienna i niesamodzielna część mowy. Łączy się najczęściej z rzeczownikiem i tworzy z nim wyrażenie przyimkowe.
Spójnik to nieodmienna część mowy. Łączy (spaja) wyrazy w zdaniu lub zdania.
Wykonaj ćwiczenia jeżeli dasz radę to prześlę na mój adres (
czwartek, 02.04. 2020 r. , lekcja 4
Temat: Nauka grzeczności – na podstawie fragmentu księgi I „Pana Tadeusza” A. Mickiewicza.
- Zapoznaj się z fragmentem „Pana Tadeusza” str. 164 – 165.
- Zastanów się nad odpowiedziami do zadań pod tekstem str. 166
- Przepisz do zeszytu.
Na kartach „Pana Tadeusza” Adama Mickiewicza ukazane jest barwne i pełne ciekawych zwyczajów życie polskiej szlachty. Opisano wiele sytuacji, które pokazują, jak ważna dla szlachty była tradycja – dotycząca porządku zasiadania do stołu, sposobu zachowania się i ubierania, jak i wyboru potraw.
Od podanych rzeczowników utwórz przymiotniki i przysłówki:
Rzeczownik |
Przymiotnik |
Przysłówek |
grzeczność |
|
|
dobroć |
|
|
kultura |
|
|
wesołość |
|
|
radość |
|
|
środa, 8.04. 2020 r. , lekcja 1
Temat: Grzybobranie – poznajemy fragment księgi III „Pana Tadeusza”.
- Zapoznaj się z fragmentem „Pana Tadeusza” str. 167 – 168
- Przeczytaj objaśnienia, które znajdują się pod tekstem, lepiej zrozumiesz zamieszczony fragment.
- Przypomnij sobie co to jest: epitet, porównanie, metafora i wyraz dźwiękonaśladowczy (w podręczniku na końcu znajduje się: Twój niezbędnik).
- Wykonaj do zeszytu zadanie 3 str. 169 ( bez zdjęcia grzyba).
- Zadanie 4 str. 169 wykonaj w następującej formie: ( zadań nie przysyłaj).
Surojadki:
epitety: srebrzyste, żółte, czerwone
porównania: „niby czareczki różnym winem napełnione”
środa, 15. 04. 2020 r. , lekcja 1
Temat: Świat przedstawiony na kartach powieści pt. „W pustyni i w puszczy”.
Zadaniem Twoim jest stworzenie notatki biograficznej o Henryku Sienkiewiczu, ale aby to zrobić najpierw podziel tekst na zdania, a następnie przepis je do zeszytu, zachowując zasady poprawności ortograficznej i interpunkcyjnej. Przepisz temat i notatkę do zeszytu.
HENRYK SIENKIEWICZ ŻYŁ W LATACH 1846-1916 PISAŁ NOWELE POWIEŚCI ORAZ ARTYKUŁY DO GAZET I CZASOPISM JEGO NAJBARDZIEJ ZNANE UTWORY TO OGNIEM I MIECZEM KRZYŻACY ORAZ QUO VADIS W 1905 ROKU OTRZYMAŁ LITERACKĄ NAGRODĘ NOBLA ZA SWOJĄ TWÓRCZOŚĆ SIENKIEWICZ DUŻO PODRÓŻOWAŁ ODWIEDZIŁ AMERYKĘ ANGLIĘ FRANCJĘ WŁOCHY GRECJĘ I SZWAJCARIĘ PRZEZ ROK PRZEBYWAŁ W AFRYCE SWOJE WRAŻENIA Z TEGO POBYTU OPISAŁ W REPORTAŻU POD TYTUŁEM LISTY Z AFRYKI POTEM NAPISAŁ POWIEŚĆ W PUSTYNI I W PUSZCZY
Elementy świata przedstawionego w powieści: (notatkę przepisz i uzupełnij)
- Czas akcji ( kiedy rozgrywają się wydarzenia) : ……………………………..
- Miejsca zdarzeń ( gdzie toczą się wydarzenia: ……………………………..
- Bohaterowie: …………………………………………
- Wydarzenia na pustyni (z uwzględnieniem zjawisk) - zapisz w punktach:
a)……………………………………
- b) ……………………………………
- c) ………………………………….
- Najciekawsze wydarzenia w puszczy:
- a) …………………………………….
- b) …………………………………..
- c) ……………………………….
- d) …………………………………
6.Wydarzenia i postacie historyczne, np.: Charles George Gordon, Mahdi, budowa Kanału Sueskiego, powstanie Mahdiego.
czwartek, 16.04. 2020 r. lekcja 4
Temat: Poznajemy bohaterów lektury „ W pustyni i w puszczy”- Staś Tarkowski.
- Przedstawienie postaci:
Kim jest? |
|
Ile ma lat? |
|
Rodzice ( co o nich wiesz). |
|
Gdzie się urodził i gdzie mieszkał? |
|
- Wygląd zewnętrzny: ………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
- Zainteresowania, uosobienie i cechy charakteru:
a) zainteresowania: ………………………………………………….
b) uosobienie i cechy charakteru
Cecha Stasia |
Wyraz bliskoznaczny |
Przykład z tekstu, sytuacja, w których Staś wykazał się |
opiekuńczy
|
troskliwy |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
środa, 22. 04. 2020 r. , lekcja 1
Temat: Śladami Stasia i Nel. (lekcja online)
- Powieść podróżniczo-przygodowa – odmiana powieści tematycznie związana z podróżą, jej przebiegiem, trudami, które bohater musi pokonać.
- Cechy powieści podróżniczo – przygodowej:
- opowiada o podróżach, zazwyczaj do egzotycznych krajów,
- jej bohaterowie przeżywają wiele przygód,
- pojawiają się opisy obcych ludów i ich kultury oraz przyrody,
- adresowana jest najczęściej do młodzieży.
- Wymowa utworu – to podróżnicza powieść dla młodzieży. Opowiada o losach dzieci porwanych przez Sudańczyków. Po ucieczce, Staś i Nel, wspólnie przemierzają Afrykę. Podczas tej niebezpiecznej podróży , między innymi uciekają z rąk Beduinów, ratują wziętego do niewoli Kalego, uwalniają słonia i spotykają niezwykłego podróżnika Lindego.
egzotyczny – niezwykły, osobliwy, daleki, o odmiennej cywilizacji i klimacie
Zad. Wypisz po kilka przykładów:
a) Zwierzęta Afryki: ………………………………………………………..
b) Roślinność Afryki: ……………………………………………..
Ułóż miejsca po kolei miejsca, do których przebywały dzieci. Zapisz numery od 1 do 9.
Omdurman
Port Said
Góra Lindego
Medinet
Chartum
El – Gharak
Faszoda
Wąwóz
Kraina Wa – himów
czwartek, 23.04. 2020 r. , lekcja 4
Temat: Co już wiemy o wypowiedzeniach? Zdania i równoważniki zdań.
Przeczytaj informacje w podręczniku, str. 188-189.
Możesz skorzystać z e-podręcznika: https://epodreczniki.pl/a/trzymaj-reke-na-pulsie-rozpoznawaj-wypowiedzenia/DzQbKMJmm
Zapisz notatkę do zeszytu
Wykonaj z podręcznika ćwiczenia: 1, 2, 3, 5 str. 188 - 189 i zapisz je w zeszycie
( przeczytasz podczas następnej lekcji online).
1. Wypowiedzenie to grupa połączonych ze sobą znaczeniowo i dopasowanych pod względem formy wyrazów, które przekazują zrozumiała informację.
2.Zdanie – to wypowiedzenie, w którym występuje czasownik w formie osobowej.
a) Która jest godzina?
b) O której odjeżdża pociąg?
3. Równoważnik zdania – to wypowiedzenie, które nie zawiera czasownika w formie osobowej, ale można je wprowadzić.
a) Która godzina?
b) O której odjazd pociągu?
4. Ze względu na cel wypowiedzi zdania dzielimy na:
a) zdania oznajmujące,
b) zdania pytające,
c) zdania rozkazujące.
środa, 22. 04. 2020 r. , lekcja 1
Temat: Początki świata według Greków. (lekcja online)
Zapoznanie z pojęciami mit i mitologia
Obejrzenie filmu; https://www.youtube.com/watch?v=01IHzwLB42
Układanie planu wydarzeń;
Etapy stworzenia świata;
- Istnienie Chaosu.
- Wyłonienie się pary bogów: Uranosa i Gai.
- Narodziny rodu tytanów i cyklopów.
- Niezadowolenie Uranosa z potomstwa.
- Strącenie cyklopów do Tartaru.
- Objęcie rządów przez Kronosa.
- Połykanie potomstwa przez Kronosa.
- Narodziny Zeusa.
- Wychowywanie Zeusa przez kozę Almateę.
- Spisek Rei i Zeusa.
- Rodzeństwo Zeusa: Posejdon, Hades, Hera, Demeter i Hestia
czwartek, 23.04. 2020 r. , lekcja 4
Temat: Z wizytą na Olimpie – poznajemy greckich bogów.
Podręcznik str. 206 – 207
Uzupełnij tabelkę:
Bóg |
Czym się opiekował? |
Atrybut |
Zeus |
|
|
Hera |
|
|
Posejdon |
|
|
Hades |
|
|
Hefajstos |
|
|
Demeter |
|
|
Połącz boga z dziedziną lub inne pojęcia: ( dopisz odpowiednie cyfry)
1.Artemida ….. bogini mądrości i wojny
- Apollo ……bogini miłości
- Atena ….. bóg wojny, odwagi i męstwa
- Ares ….. bóg sztuki, zwłaszcza poezji, muzyki
- Artemida ……bogini mądrości
- Hermes …… trójgłowy pies strzegący wejścia do podziemnej krainy
- Olimp ….. skrzydlaty posłaniec bogów
- Cerber …. góra, którą zamieszkiwali greccy bogowie
środa, 6.05.2020 r.
Temat: Po stracie córki – porozmawiajmy o uczuciach matki. Poznajemy mit o Demeter i Persefonie. ( lekcja online)
Przypomnienie wiadomości z poprzednich lekcji.
Odczytanie mitu.
Udzielanie odpowiedzi na pytania str. 210.
Wykonanie w zeszycie zad. 5 str. 210.
czwartek, 7.05. 2020 r.
Temat: Pisownia wyrazów z; rz i ż – przypomnienie i uzupełnienie wiadomości.
Przypomnij sobie zasady pisowni wyrazów z: rz i ż – podręcznik str. 193 i 195.
Wykonaj w zeszycie zad. 1, 3 i 8 str. 194 oraz w ćwiczeniach zad.1,4,8 str. 75 – 77.
Naucz się zasad ortograficznych.
Poprawność wykonania zadań sprawdzę podczas lekcji online.
środa, 13.05.2020 r.
Temat: Zdania pojedyncze nierozwinięte i rozwinięte. (lekcja online)
Wiadomości str. 217
Wspólne wykonywanie ćwiczeń.
Podmiot i orzeczenie to główne części zdania
Orzeczeniem jest czasownik osobowy odpowiadający na pytanie: co robi?, co się z nim dzieje? Dwoma liniami podkreśla się orzeczenie w zadaniu.
Podmiot informuje o tym kto lub co wykonuje czynność. Zazwyczaj jest to rzeczownik w mianowniku. Odpowiada na pytania: kto?, co? Jedną linią podkreśla się podmiot w zdaniu.
Zdania pojedyncze dzielimy na:
zdanie pojedyncze nierozwinięte – zawiera tylko orzeczenie lub podmiot i orzeczenie
Przykład: Śpiewa. Chłopiec śpiewa.
zdanie pojedyncze rozwinięte – oprócz podmiotu i orzeczenia występują określenia
Przykład: Mały chłopiec pięknie śpiewa.
Podmiot i jego określenia tworzą grupę podmiotu.
Orzeczenie i jego określenia tworzą grupę orzeczenia.
Zadanie
Wykonaj zadania w ćwiczeniach; 2 str. 42 oraz 3 i 4 str. 43
czwartek, 14.05. 2020 r.
Temat: Przecinek w zdaniu pojedynczym – przypomnienie i uzupełnienie wiadomości.
Przypomnij sobie zasady interpunkcji – podręcznik str. 220 i 221.
Wykonaj w zeszycie zad. 1, 2 i 3 str. 221 oraz w ćwiczeniach zad.6 str.100.
Naucz się zasad ortograficznych.
Poprawność wykonania zadań sprawdzę podczas lekcji online.
środa, 20.05. 2020 r.
Temat: Kara za zuchwałość – poznajemy mit o Syzyfie. (lekcja online)
Czytanie mitu, wyjaśnianie niezrozumiałych słów i zwrotów, str. 211 w podręczniku.
Charakterystyka Syzyfa na podstawie mitu, redagowanie notatki.
Definiowanie przenośnego znaczenia wyrażenia: syzyfowa praca.
Wykonanie ćw. 2 i 3 str. 213, ćwiczenia.
- Syzyf królem Koryntu i ulubieńcem bogów.
- Zdradzenie niebiańskiej tajemnicy – gadulstwo i plotkarstwo Syzyfa.
- Skazanie Syzyfa na karę śmierci.
- Podstęp władcy Koryntu i powrót na ziemię.
- Uwięzienie Tanatosa i beztroskie życie króla.
- Odszukanie Syzyfa i Tanatosa przez Hermesa – powrót śmierci na ziemię.
- Daremna praca karą dla Syzyfa.
czwartek, 21.05. 2020 r.
Temat: Jak rozpoznać podmiot szeregowy i domyślny?
Zapisz w zeszycie temat lekcji.
Przeczytaj wiadomości na str. 236 w podręczniku, wiadomości w ramkach.
Przepisz notatkę.
Podmiot gramatyczny – najczęściej wyrażony rzeczownikiem w mianowniku.
Mama weszła do pokoju.
Podmiot domyślny – możemy się go domyślić dzięki innym zdaniom lub formie orzeczenia.
Ucieszyli się z jej powrotu. ( kto? się ucieszył – my)
Podmiot szeregowy – podmiot składa się z kilku wyrazów.
Jaś, Ala i Ola pojada na wycieczkę.
Wykonaj w ćwiczeniach zad. 2,3,4 str. 46 – 47.
środa, 27.05. 2020 r.
Temat: Niezwykłe wyczyny Heraklesa. (lekcja online)
- Herakles – przedstawienie postaci: …………………………
- Cechy, jakimi odznaczał się Herakles: ………………………
- Określ, którzy bogowie ofiarowali Heraklesowi:
kołczan –
miecz-
strzały –
pancerz -
- Prace Heraklesa:
stajnia Augiasza– wielki bałagan, nieporządek.
czwartek, 28.05. 2020 r.
Temat: Poznajemy losy bohatera noweli "Janko Muzykant" Henryka Sienkiewicza.
W poznaniu lektury pomoże Ci strona: https://www.youtube.com/watch?v=8Sg7BzjlDnA
Plan wydarzeń
- Narodziny słabego chłopca.
2. Ubogie dzieciństwo Janka.
3. Miłość dziecka do muzyki.
4. Ukaranie Janka.
5. Marzenie o posiadaniu skrzypiec.
6. Stworzenie skrzypiec z gonta.
7. Próba dotknięcia skrzypiec na dworze.
8. Sąd nad Jankiem.
9. Kara wymierzona chłopcu.
10. Śmierć dziecka.
Uzupełnij notatkę wybranymi wyrazami: Sienkiewicz, nowela, muzycznie, wieś, tragicznie, zmarł, posiadanie skrzypiec, w XIX wieku
Janko Muzykant jest głównym bohaterem …………………. Henryka ………………………
Akcja „Janka Muzykanta” rozgrywa się w………….. małej polskiej wiosce .Chłopiec wychowywał się na …………………. Był uzdolniony ………………… Jego marzeniem było ……………………... Niestety los Janka zakończył się…………., chłopiec ………….
środa, 3.06. 2020 r.
Temat: Dramat w przestworzach – „Mit o Dedalu i Ikarze”. Poznajemy drugorzędne części zdania. (lekcja online).
- Panowanie króla Minosa.
- Dedal na dworze Minosa – wynalazki, przyjaźń z królem.
- Tęsknota Dedala za Atenami.
- Zakaz wyjazdu wydany przez Minosa.
- Próba ucieczki Dedala i jego syna Ikara.
- Upadek i śmierć Ikara.
Przyporządkowanie podanych cech do bohaterów mitu: pomysłowy, nierozsądny, nieposłuszny, rozsądny, ostrożny, dojrzały, pracowity, dążący do celu, zaradny, ciekawy świata, uparty, uzdolniony, wybitny, lekkomyślny, nieprzewidujący
Wyjaśnienie znaczenia pojęcia: ikarowe loty.
Wprowadzenie drugorzędnych części zdania: przydawka, dopełnienie, okolicznik.
czwartek, 4.06. 2020 r.
Temat: Świat przedstawiony w powieści „Sposób na Alcybiadesa” Edmunda
Niziurskiego.
- Czas akcji: rok szkolny 1960/1961
- Miejsca wydarzeń: szkoła – Liceum im. Samuela Lindego w Warszawie, ogród szkolny, Wędzarnia, Młodzieżowy Dom Kultury, ruiny zamku w Czersku, Rynek Starego Miasta w Warszawie
- Bohaterowie: Marcin Ciamciara, Słabiszewski, Zasępa, Pędzelkiewicz, Alibaba, Szekspir, Kicki, Alcybiades (Tymoteusz Misiak), Dyr, inni nauczyciele.
- Narrator- o wydarzeniach opowiada: Ciamciara
- Rodzaj literacki:
- Gatunek epicki: powieść młodzieżowa.
Problematyka:
- to powieść o zmaganiach uczniów klasy VIII ze swoimi nauczycielami,
- chłopcy poszukują sposobu na „gogów, który zapewniłyby im komfort bezpiecznego przechodzenia z klasy do klasy, bez wysiłku z ich strony, chcieli zdobywać dobre oceny, ale nie się nie uczyć.
- w powieści opisano środowisko młodzieży szkolnej, problemy uczniów z uczeniem, profesorami
powieść – gatunek epicki (epika – to rodzaj literacki obok liryki i dramatu), dłuższy utwór fabularny, wielowątkowy (wątek to wydarzenia skupione wokół bohatera, powieść ma wielu bohaterów, a więc i wiele wątków), długi czas akcji, wiele miejsc zdarzeń, o których opowiada narrator konkretny (wypowiedzi w 1 osobie l. poj.) lub abstrakcyjny (wypowiada się w 3 osobie l. poj.).
powieść młodzieżowa – to odmiana powieści, w której narrator ukazuje problemy nastolatków; fabuła rozgrywa się w świecie młodzieżowym: w szkole, na podwórku, w domu; stylistyka tej powieści także często nawiązuje do gwary młodzieżowej (języka specyficznego dla młodzieży).
środa, 10.06. 2020 r.
Temat: W szkole bohaterów powieści pt. „Sposób na Alcybiadesa”. Zdania złożone – ćwiczenia. (lekcja online).
- Charakterystyka klasy VIII a.
- Profesor Tymoteusz Misiak - charakterystyka.
- SPONA – sposób na Alcybiadesa.
Zdania złożone współrzędnie i zdania złożone podrzędnie.
Podręcznik str. 315 – 317.
- polski – K. Cyboroń
czwartek, 25.06. 2020 r.
Temat: Dlaczego starszy zbójca puścił wolno ojca i dzieci? – poznaję balladę „Powrót taty” Adama Mickiewicza.
Przeczytaj utwór str. 244 – 247
Zastanów się nad odpowiedzią na pytania str. 247
Przepisz notatkę do zeszytu.
W balladzie A. Mickiewicza „Powrót taty”, podobnie jak w baśni:
- występują źli i groźni zbójcy,
- dobro zwycięża – pod wpływem modlitwy dzieci zbójca się zmienia, daruje życie im oraz ich ojcu oraz prosi o modlitwę w swojej intencji
- historia kończy się szczęśliwie, ojciec wraz z dziećmi wraca do domu
Utwór A. Mickiewicza jest opowieścią o miłości, która łączy dzieci i ojca oraz o lęku o ukochaną osobę. Modlitwa w tym utworze stała się sposobem na ukojenie lęku.
Ballada - gatunek łączący w sobie cechy liryki (nastrojowość, emocjonalność, środki artystyczne, budowa wierszowana), epiki (fabuła, narrator) i dramatu (dialogi, akcja); jej tematem są niezwykłe wydarzenia; łączy ze sobą świat realistyczny i fantastyczny.