Zapisz w zeszycie nowy temat lekcji: Budowa i różnorodność grzybów. Porosty.
Przeczytaj tekst z podręcznika, dotyczący tematu lekcji a następnie zapisz w zeszycie notatkę według punktów:

  1. Środowisko życia grzybów.
  2. Podział grzybów ze względu na budowę. Do każdego rodzaju napisz po 2 przykłady.
  3. Czynności życiowe grzybów.
  4. rozmnażanie
  5. odżywianie
  6. oddychanie
  7. Pozytywne i negatywne znaczenie grzybów dla człowieka i w przyrodzie.

W Zeszycie ćwiczeń wykonaj zadania do tematu lekcji. Przygotuj się do sprawdzenia stopnia opanowania zadanego materiału.
W razie pytań proszę się kontaktować ze mną przez e-dziennik.


Piątek, 27. 03. 2020r.

lekcja nr 3 wg planu klasy

Zapisz w zeszycie nowy temat lekcji: Podsumowanie działu III. Wirusy, bakterie, protisty i grzyby.

Przerysuj do zeszytu  schemat z punktu 2- Podział organizmów na Królestwa (Podręcznik, str. 88) oraz tabelę przedstawiającą porównanie cech protistów

( podręcznik str. 89. W pierwszym wierszu pomiń rysunki, wpisz tylko nazwy proristów: pantofelek, euglena, listownica) następnie zrób rysunek przedstawiający budowę pieczarki i opisz jej budowę. Pamiętaj! rysunek powinien być wykonany ołówkiem.


Korzystając z podręcznika wykonaj w Zeszycie ćwiczeń polecenia do zadania: 2,4, 5, 6, str. 59-61

Obejrzyj 5 minutowy filmik na YouTube o porostach https://www.youtube.com/watch?v=IKjAq1vLFA4

 a następnie odpowiedz na pytania:

1 Na co wrażliwe są porosty?

  1. Wypisz nazwy gatunków porostów zaprezentowane w filmiku.

Przyjrzyj się zdjęciom porostów, umieszczonym w podręczniku na stronie 87, a następnie wyjdź na podwórko, obejrzyj dokładnie korę drzew, które rosną na Waszej działce i poszukaj na nich porostów. Zastanów się, co jest powodem występowania lub braku porostów na drzewach. Wynik obserwacji zapisz w zeszycie.
W razie pytań proszę się kontaktować ze mną przez e-dziennik lub przez e-mail.


Piątek, 24. 04. 2020r.

lekcja nr 3 wg planu klasy

                          

Zapisz w zeszycie nowy temat lekcji: Tkanki roślinne

Przeczytaj z podręcznika tekst dotyczący tematu lekcji.

Obejrzyj prezentację:

https://prezi.com/hvyopgtyr8sq/tkanki-roslinne/

a następnie zapisz w zeszycie:

  1. Tkanka- zespół komórek o podobnej budowie, pełniących w organizmie określone funkcje.
  2. Podział tkanek

W tym miejscu przerysuj do zeszytu schemat z drugiego slajdu prezentacji- Podział tkanek.

Na koniec lekcji wykonaj kilka ćwiczeń interaktywnych:

https://learningapps.org/3014840

https://learningapps.org/3014952

https://learningapps.org/3014859

Powtórz każde ćwiczenie, tak abyś wykonał je bezbłędnie.

POWODZENIA!

Wykonaj w Zeszycie ćwiczeń zad. 1- 6.

Na następną lekcję, czyli 8 maja sprawdzę zadanie.

Jeśli przerwa w szkole się przedłuży, to w tym dniu wyślę do Ciebie wiadomość na e-dzienniku z prośbą o przesłanie na mój e-mail (Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.) zdjęć kolejnych stron w Zeszycie ćwiczeń. Jeśli będziemy się już normalnie uczyć, sprawdzę Twoje zadanie podczas lekcji.



Piątek, 08. 05. 2020r.

lekcja nr 3 wg planu klasy

 

Zapisz w zeszycie nowy temat lekcji: Organy roślinne- korzeń, łodyga liść.

 

Krystian. W związku z tym, że w bieżącym roku przepadło Ci kilka lekcji, musisz w miarę możliwości nadrobić zaległości. Dlatego musimy trochę przyspieszyć z materiałem.

 

Przeczytaj z podręcznika tekst dotyczący korzenia. Zapisz 1 pkt notatki.

Przyjrzyj się rysunkowi przedstawiającemu budowę korzenia. Narysuj w zeszycie (w punkcie 2) prosty rysunek korzenia, zaznacz strefy korzenia.

Nie wszystkie rośliny mają takie korzenie, jak na rysunku, który wykonałeś. Taki rodzaj korzenia to SYSTEM PALOWY. Rośliny (głównie trawy) mogą też mieć SYSTEM WIĄZKOWY, w którym brakuje korzenia głównego, zamiast niego występuje pęczek korzeni przybyszowych- rys. str. 99.

Oprócz głównych funkcji korzenia, które zapisałeś w punkcie 1, korzeń może pełnić inne:

- może magazynować substancje pokarmowe (np. korzeń marchwi, buraka),

- podpierać roślinę i zabezpieczać ją przed utratą równowagi (np. korzenie kukurydzy),

- przymocowywać roślinę do podpory, np. skał, muru, pnia drzewa (np. korzenie bluszczu),

- pobierają od żywiciela wodę z solami mineralnymi (np. korzenie jemioły).

Zapisz w zeszycie kolejny punkt notatki- wypisz z podręcznika nazwy przekształceń korzeni.

 

Zapoznaj się z tekstem dotyczącym budowy i rodzajów pędów. Wpisz do zeszytu funkcje pędu (pkt. 4 notatki). Narysuj w zeszycie roślinę papryki- podręcznik, str. 102- zaznacz elementy pędu (5 pkt notatki).

Podobnie, jak w przypadku korzeni, łodygi też ulegają przekształceniom. Zapoznaj się z rodzajami przekształceń łodyg- podręcznik, str. 104 i zapisz je w zeszycie, podaj po jednym przykładzie roślin, u których takie przekształcenia występują.

 

Zapoznaj się z budową i funkcjami liścia- podręcznik, str. 106, zapisz kolejny punkt notatki (7). Narysuj w zeszycie dowolny liść i zaznacz na rysunku: blaszkę liściową, ogonek liściowy i nasadę liścia (8 pkt notatki).

W podręczniku, na str. 107, masz przedstawione 2 rodzaje liści: PROSTY i ZŁOŻONY. Różnica w ich budowie polega na tym, że liść prosty składa się z jednej blaszki liściowej, a liść złożony posiada kilka blaszek, osadzonych na jednym ogonku.

U niektórych roślin liście ulegają przekształceniom, dzięki czemu mogą pełnić dodatkowe funkcje, np. LIŚCIE CZEPNE, dzięki którym roślina np. groszku pnie się do góry, LIŚCIE SPICHRZOWE, które gromadzą substancje pokarmowe, dzięki którym roślina może przetrwać zimę, CIERNIE, które odstraszają zwierzęta roślinożerne oraz ograniczają parowanie wody, LIŚCIE PUŁAPKOWE, które umożliwiają roślinom owadożernym chwytanie i trawienie drobnych zwierząt.

Zapisz w zeszycie ostatni punkt notatki, wpisz po jednym przykładzie rośliny, u której takie przekształcenia występują.

 

Na twój adres e-mailowy wyślę Ci kartę pracy do dzisiejszej lekcji. Wykonaj wszystkie zadania i odeślij mi 22 maja.

Notatka do zeszytu.

  1. Funkcje korzenia: utrzymanie rośliny w podłożu, pobieranie z gleby wody z solami mineralnymi.
  2. Budowa korzenia.
  3. Przekształcenia korzeni.
  4. Funkcje pędu: utrzymywanie liści, kwiatów i owoców, przewodzenie wody z solami mineralnymi od korzenia w górę rośliny, przewodzenie substancji pokarmowych z liści do pozostałych organów roślinnych.
  5. Budowa pędu.
  6. Przekształcenia łodyg.
  7. Funkcje liścia: wytwarzanie substancji pokarmowych w procesie fotosyntezy, wymiana gazowa, czyli transport dwutlenku węgla i tlenu między rośliną a jej otoczeniem, parowanie wody z rośliny- transpiracja.
  8. Budowa liścia.
  9. Przekształcenia liści.

 



Biologia  

Piątek, 22. 05. 2020r.

lekcja nr 3 wg planu klasy

 

Zapisz w zeszycie nowy temat lekcji: Różnorodność roślin. Mchy.

Zapewne podczas swoich codziennych obserwacji nieraz widziałeś mech i wiesz, że są to rośliny, które spotkać można w zacienionych i wilgotnych miejscach. Porastają zacienione płoty, murki, dachy, korę drzew itp. miejsca.

Zapisz do zeszytów 1 punkt:

  1. Budowa mchu, a następnie przerysujcie do zeszytu rysunek zamieszczony w podręczniku, na str. 116 (wraz z opisem)- rysunek wykonajcie ołówkiem, nie kolorujcie go!

Następnie zapoznaj się z cyklem rozwojowym mchu- schemat zamieszczony jest na str. 117.

Na Twój adresy e-mailowe wyślę załącznik, który obrazuje ten proces. Proszę go wydrukować i wkleić do zeszytu pod 2 punktem notatki:

  1. Cykl rozwojowy mchu.

Proszę pod rysunkiem wyjaśnić pojęcie  ZAPŁODNIENIE i ZYGOTA.

Proszę  obejrzeć prezentację multimedialną, w której omówiono cykl rozwojowy mchu. Są tam też zamieszczone inne treści dotyczące dzisiejszego tematu lekcji, np. znaczenie mchów, czy przegląd mchów. https://slideplayer.pl/slide/403885/

 

Spotkasz się tam też z określeniami, które wychodzą poza podstawę programową dla kl. V, np. SPOROFIT, czy GAMETOFIT.

Nie jest to wiedza szczególnie tajemna ani trudna.

Dla zainteresowanych:

Sporofit- to ta część rośliny, która rozmnaża się w sposób bezpłciowy- przez zarodniki. W przypadku mchu jest to bezlistna łodyżka, która wyrasta z ulistnionej łodyżki. Na szczycie tej łodyżki znajduje się zarodnia z zarodnikami.

Gametofit – to ta część rośliny, która rozmnaża się w sposób płciowy.W przypadku mchu jest to ulistniona łodyżka, na szczycie której występują: rodnia (produkująca komórki jajowe) i plemnia (produkująca plemniki). W rodzi dochodzi do zapłodnienia.

 

Proszę obejrzeć całą prezentację ko końca ( nie zatrzymujcie się na slajdzie nr.7).

 

Na zadanie proszę wypisać z podręcznika znaczenie mchów w przyrodzie i dla człowieka.

 

Na następną lekcję, czyli 5 czerwca sprawdzę zadanie.

 Proszę się spodziewać wiadomości na e-dzienniku między godz.8:00, a 10:00.


Piątek, 05. 06. 2020r.

lekcja nr 3 wg planu klasy

 

Zapisz w zeszycie nowy temat lekcji: Różnorodność roślin.Paprotniki.

Przeczytaj w podręczniku tekst dotyczący ogólnej budowy paprotników, następnie zapisz 1 i 2pkt. notatki.

  1. Podział paprotników
  2. Paprocie
  3. Skrzypy
  4. Widłaki

Zapamiętaj!!! Paprotniki i paprocie, to nie to samo.

  1. Cechy wspólna paprotników.
  2. Występowanie 2 rodzajów liści:

- asymilacyjne (odpowiadają za przeprowadzanie fotosyntezy, czyli za produkcję pokarmu dla rośliny),

- zarodnionośne (na których powstają zarodnie z zarodnikami- służą do rozmnażania bezpłciowego)

Niektóre paprotniki mają liście pełniące obie funkcje.

Teraz zapoznasz się z budową poszczególnych grup paprotników.

Najpierw PAPROCIE.

Zapisz następny punkt notatki:

  1. Budowa paproci

Proszę poszukać w dostępnych Ci źródłach schemat przedstawiający budowę paproci, odpowiednio go zmniejszyć, wydrukować i wkleić do zeszytu.

 

Teraz zapoznaj się z rysunkami przedstawiającymi budowę skrzypów i widłaków.

Skrzypy to rośliny, które powszechnie występują, pewnie nawet do kiedyś widziałeś.

W przypadku widłaków sprawa jest bardziej skomplikowana. Są to rośliny, które zazwyczaj występują w lasach. Bardzo wolno rosną i wszystkie są objęte ochroną gatunkową.

Wykonajcie ćwicz. 3a,b  w Zeszycie ćwiczeń.

 


Biologia  kl. 5

Piątek, 19. 06. 2020r.

lekcja nr 3 wg planu klasy

 

Temat lekcji: Różnorodność roślin. Paprotniki.

 

Przeczytaj w podręczniku tekst dotyczący ogólnej budowy paprotników, następnie zapisz 1 i 2 pkt. notatki.

  1. Podział paprotników
  2. Paprocie
  3. Skrzypy
  4. Widłaki

Zapamiętaj!!! Paprotniki i paprocie, to nie to samo.

  1. Cechy wspólna paprotników
  2. Występowanie 2 rodzajów liści:

- asymilacyjne (odpowiadają za przeprowadzanie fotosyntezy, czyli za produkcję pokarmu dla rośliny),

- zarodnionośne (na których powstają zarodnie z zarodnikami- służą do rozmnażania bezpłciowego)

Niektóre paprotniki mają liście pełniące obie funkcje.

Teraz zapoznamy się z budową poszczególnych grup paprotników.

Najpierw PAPROCIE.

Zapiszcie następny punkt notatki:

  1. Budowa paproci

Proszę poszukać w dostępnych Ci źródłach schemat przedstawiający budowę paproci, odpowiednio go zmniejszyć, wydrukować i wkleić do zeszytu.

 

Teraz zapoznajcie się z rysunkami przedstawiającymi budowę skrzypów i widłaków.

Skrzypy to rośliny, które powszechnie występują, pewnie każdy z Was widział skrzyp.

W przypadku widłaków sprawa jest bardziej skomplikowana. Są to rośliny, które zazwyczaj występują w lasach. Bardzo wolno rosną i wszystkie są objęte ochroną gatunkową.

Wykonajcie ćwicz. 3a,b  w Zeszycie ćwiczeń

 

Obejrzyj filmik: https://www.youtube.com/watch?v=LgSU-pdp628

Zadanie

Wykonaj ćwiczenie 3 c w Zeszycie ćwiczeń.

Opisz – najlepiej w formie punktów (na podstawie tekstu w podręczniku) znaczenie paprotników w przyrodzie i dla człowieka.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

8e4814906398ab0a36d20bc2a47d0763.jpg
ea5f3f6b68e2ef937c8b6d192f9ebc27.jpg
e22e8c4861cb2b23c6f16c5fb0802c9f.jpg
db024a28be28cbeeda2c6e53970e3f3e.jpg
80d7767962aff3513497015c045aa266.jpg
3e785efaf9faea189f04b62c9489fc40.jpg
We use cookies

Na naszej stronie internetowej używamy plików cookie. Niektóre z nich są niezbędne dla funkcjonowania strony, inne pomagają nam w ulepszaniu tej strony i doświadczeń użytkownika (Tracking Cookies). Możesz sam zdecydować, czy chcesz zezwolić na pliki cookie. Należy pamiętać, że w przypadku odrzucenia, nie wszystkie funkcje strony mogą być dostępne.