Zapisz w zeszycie nowy temat lekcji: Budowa i różnorodność grzybów. Porosty.
Przeczytaj tekst z podręcznika, dotyczący tematu lekcji a następnie zapisz w zeszycie notatkę według punktów:
- Środowisko życia grzybów.
- Podział grzybów ze względu na budowę. Do każdego rodzaju napisz po 2 przykłady.
- Czynności życiowe grzybów.
- rozmnażanie
- odżywianie
- oddychanie
- Pozytywne i negatywne znaczenie grzybów dla człowieka i w przyrodzie.
W Zeszycie ćwiczeń wykonaj zadania do tematu lekcji. Przygotuj się do sprawdzenia stopnia opanowania zadanego materiału.
W razie pytań proszę się kontaktować ze mną przez e-dziennik.
Piątek, 27. 03. 2020r.
lekcja nr 3 wg planu klasy
Zapisz w zeszycie nowy temat lekcji: Podsumowanie działu III. Wirusy, bakterie, protisty i grzyby.
Przerysuj do zeszytu schemat z punktu 2- Podział organizmów na Królestwa (Podręcznik, str. 88) oraz tabelę przedstawiającą porównanie cech protistów
( podręcznik str. 89. W pierwszym wierszu pomiń rysunki, wpisz tylko nazwy proristów: pantofelek, euglena, listownica) następnie zrób rysunek przedstawiający budowę pieczarki i opisz jej budowę. Pamiętaj! rysunek powinien być wykonany ołówkiem.
Korzystając z podręcznika wykonaj w Zeszycie ćwiczeń polecenia do zadania: 2,4, 5, 6, str. 59-61
Obejrzyj 5 minutowy filmik na YouTube o porostach https://www.youtube.com/watch?v=IKjAq1vLFA4
a następnie odpowiedz na pytania:
1 Na co wrażliwe są porosty?
- Wypisz nazwy gatunków porostów zaprezentowane w filmiku.
Przyjrzyj się zdjęciom porostów, umieszczonym w podręczniku na stronie 87, a następnie wyjdź na podwórko, obejrzyj dokładnie korę drzew, które rosną na Waszej działce i poszukaj na nich porostów. Zastanów się, co jest powodem występowania lub braku porostów na drzewach. Wynik obserwacji zapisz w zeszycie.
W razie pytań proszę się kontaktować ze mną przez e-dziennik lub przez e-mail.
Piątek, 24. 04. 2020r.
lekcja nr 3 wg planu klasy
Zapisz w zeszycie nowy temat lekcji: Tkanki roślinne
Przeczytaj z podręcznika tekst dotyczący tematu lekcji.
Obejrzyj prezentację:
https://prezi.com/hvyopgtyr8sq/tkanki-roslinne/
a następnie zapisz w zeszycie:
- Tkanka- zespół komórek o podobnej budowie, pełniących w organizmie określone funkcje.
- Podział tkanek
W tym miejscu przerysuj do zeszytu schemat z drugiego slajdu prezentacji- Podział tkanek.
Na koniec lekcji wykonaj kilka ćwiczeń interaktywnych:
https://learningapps.org/3014840
https://learningapps.org/3014952
https://learningapps.org/3014859
Powtórz każde ćwiczenie, tak abyś wykonał je bezbłędnie.
POWODZENIA!
Wykonaj w Zeszycie ćwiczeń zad. 1- 6.
Na następną lekcję, czyli 8 maja sprawdzę zadanie.
Jeśli przerwa w szkole się przedłuży, to w tym dniu wyślę do Ciebie wiadomość na e-dzienniku z prośbą o przesłanie na mój e-mail (
Piątek, 08. 05. 2020r.
lekcja nr 3 wg planu klasy
Zapisz w zeszycie nowy temat lekcji: Organy roślinne- korzeń, łodyga liść.
Krystian. W związku z tym, że w bieżącym roku przepadło Ci kilka lekcji, musisz w miarę możliwości nadrobić zaległości. Dlatego musimy trochę przyspieszyć z materiałem.
Przeczytaj z podręcznika tekst dotyczący korzenia. Zapisz 1 pkt notatki.
Przyjrzyj się rysunkowi przedstawiającemu budowę korzenia. Narysuj w zeszycie (w punkcie 2) prosty rysunek korzenia, zaznacz strefy korzenia.
Nie wszystkie rośliny mają takie korzenie, jak na rysunku, który wykonałeś. Taki rodzaj korzenia to SYSTEM PALOWY. Rośliny (głównie trawy) mogą też mieć SYSTEM WIĄZKOWY, w którym brakuje korzenia głównego, zamiast niego występuje pęczek korzeni przybyszowych- rys. str. 99.
Oprócz głównych funkcji korzenia, które zapisałeś w punkcie 1, korzeń może pełnić inne:
- może magazynować substancje pokarmowe (np. korzeń marchwi, buraka),
- podpierać roślinę i zabezpieczać ją przed utratą równowagi (np. korzenie kukurydzy),
- przymocowywać roślinę do podpory, np. skał, muru, pnia drzewa (np. korzenie bluszczu),
- pobierają od żywiciela wodę z solami mineralnymi (np. korzenie jemioły).
Zapisz w zeszycie kolejny punkt notatki- wypisz z podręcznika nazwy przekształceń korzeni.
Zapoznaj się z tekstem dotyczącym budowy i rodzajów pędów. Wpisz do zeszytu funkcje pędu (pkt. 4 notatki). Narysuj w zeszycie roślinę papryki- podręcznik, str. 102- zaznacz elementy pędu (5 pkt notatki).
Podobnie, jak w przypadku korzeni, łodygi też ulegają przekształceniom. Zapoznaj się z rodzajami przekształceń łodyg- podręcznik, str. 104 i zapisz je w zeszycie, podaj po jednym przykładzie roślin, u których takie przekształcenia występują.
Zapoznaj się z budową i funkcjami liścia- podręcznik, str. 106, zapisz kolejny punkt notatki (7). Narysuj w zeszycie dowolny liść i zaznacz na rysunku: blaszkę liściową, ogonek liściowy i nasadę liścia (8 pkt notatki).
W podręczniku, na str. 107, masz przedstawione 2 rodzaje liści: PROSTY i ZŁOŻONY. Różnica w ich budowie polega na tym, że liść prosty składa się z jednej blaszki liściowej, a liść złożony posiada kilka blaszek, osadzonych na jednym ogonku.
U niektórych roślin liście ulegają przekształceniom, dzięki czemu mogą pełnić dodatkowe funkcje, np. LIŚCIE CZEPNE, dzięki którym roślina np. groszku pnie się do góry, LIŚCIE SPICHRZOWE, które gromadzą substancje pokarmowe, dzięki którym roślina może przetrwać zimę, CIERNIE, które odstraszają zwierzęta roślinożerne oraz ograniczają parowanie wody, LIŚCIE PUŁAPKOWE, które umożliwiają roślinom owadożernym chwytanie i trawienie drobnych zwierząt.
Zapisz w zeszycie ostatni punkt notatki, wpisz po jednym przykładzie rośliny, u której takie przekształcenia występują.
Na twój adres e-mailowy wyślę Ci kartę pracy do dzisiejszej lekcji. Wykonaj wszystkie zadania i odeślij mi 22 maja.
Notatka do zeszytu.
- Funkcje korzenia: utrzymanie rośliny w podłożu, pobieranie z gleby wody z solami mineralnymi.
- Budowa korzenia.
- Przekształcenia korzeni.
- Funkcje pędu: utrzymywanie liści, kwiatów i owoców, przewodzenie wody z solami mineralnymi od korzenia w górę rośliny, przewodzenie substancji pokarmowych z liści do pozostałych organów roślinnych.
- Budowa pędu.
- Przekształcenia łodyg.
- Funkcje liścia: wytwarzanie substancji pokarmowych w procesie fotosyntezy, wymiana gazowa, czyli transport dwutlenku węgla i tlenu między rośliną a jej otoczeniem, parowanie wody z rośliny- transpiracja.
- Budowa liścia.
- Przekształcenia liści.
Biologia
Piątek, 22. 05. 2020r.
lekcja nr 3 wg planu klasy
Zapisz w zeszycie nowy temat lekcji: Różnorodność roślin. Mchy.
Zapewne podczas swoich codziennych obserwacji nieraz widziałeś mech i wiesz, że są to rośliny, które spotkać można w zacienionych i wilgotnych miejscach. Porastają zacienione płoty, murki, dachy, korę drzew itp. miejsca.
Zapisz do zeszytów 1 punkt:
- Budowa mchu, a następnie przerysujcie do zeszytu rysunek zamieszczony w podręczniku, na str. 116 (wraz z opisem)- rysunek wykonajcie ołówkiem, nie kolorujcie go!
Następnie zapoznaj się z cyklem rozwojowym mchu- schemat zamieszczony jest na str. 117.
Na Twój adresy e-mailowe wyślę załącznik, który obrazuje ten proces. Proszę go wydrukować i wkleić do zeszytu pod 2 punktem notatki:
- Cykl rozwojowy mchu.
Proszę pod rysunkiem wyjaśnić pojęcie ZAPŁODNIENIE i ZYGOTA.
Proszę obejrzeć prezentację multimedialną, w której omówiono cykl rozwojowy mchu. Są tam też zamieszczone inne treści dotyczące dzisiejszego tematu lekcji, np. znaczenie mchów, czy przegląd mchów. https://slideplayer.pl/slide/403885/
Spotkasz się tam też z określeniami, które wychodzą poza podstawę programową dla kl. V, np. SPOROFIT, czy GAMETOFIT.
Nie jest to wiedza szczególnie tajemna ani trudna.
Dla zainteresowanych:
Sporofit- to ta część rośliny, która rozmnaża się w sposób bezpłciowy- przez zarodniki. W przypadku mchu jest to bezlistna łodyżka, która wyrasta z ulistnionej łodyżki. Na szczycie tej łodyżki znajduje się zarodnia z zarodnikami.
Gametofit – to ta część rośliny, która rozmnaża się w sposób płciowy.W przypadku mchu jest to ulistniona łodyżka, na szczycie której występują: rodnia (produkująca komórki jajowe) i plemnia (produkująca plemniki). W rodzi dochodzi do zapłodnienia.
Proszę obejrzeć całą prezentację ko końca ( nie zatrzymujcie się na slajdzie nr.7).
Na zadanie proszę wypisać z podręcznika znaczenie mchów w przyrodzie i dla człowieka.
Na następną lekcję, czyli 5 czerwca sprawdzę zadanie.
Proszę się spodziewać wiadomości na e-dzienniku między godz.8:00, a 10:00.
Piątek, 05. 06. 2020r.
lekcja nr 3 wg planu klasy
Zapisz w zeszycie nowy temat lekcji: Różnorodność roślin.Paprotniki.
Przeczytaj w podręczniku tekst dotyczący ogólnej budowy paprotników, następnie zapisz 1 i 2pkt. notatki.
- Podział paprotników
- Paprocie
- Skrzypy
- Widłaki
Zapamiętaj!!! Paprotniki i paprocie, to nie to samo.
- Cechy wspólna paprotników.
- Występowanie 2 rodzajów liści:
- asymilacyjne (odpowiadają za przeprowadzanie fotosyntezy, czyli za produkcję pokarmu dla rośliny),
- zarodnionośne (na których powstają zarodnie z zarodnikami- służą do rozmnażania bezpłciowego)
Niektóre paprotniki mają liście pełniące obie funkcje.
Teraz zapoznasz się z budową poszczególnych grup paprotników.
Najpierw PAPROCIE.
Zapisz następny punkt notatki:
- Budowa paproci
Proszę poszukać w dostępnych Ci źródłach schemat przedstawiający budowę paproci, odpowiednio go zmniejszyć, wydrukować i wkleić do zeszytu.
Teraz zapoznaj się z rysunkami przedstawiającymi budowę skrzypów i widłaków.
Skrzypy to rośliny, które powszechnie występują, pewnie nawet do kiedyś widziałeś.
W przypadku widłaków sprawa jest bardziej skomplikowana. Są to rośliny, które zazwyczaj występują w lasach. Bardzo wolno rosną i wszystkie są objęte ochroną gatunkową.
Wykonajcie ćwicz. 3a,b w Zeszycie ćwiczeń.
Biologia kl. 5
Piątek, 19. 06. 2020r.
lekcja nr 3 wg planu klasy
Temat lekcji: Różnorodność roślin. Paprotniki.
Przeczytaj w podręczniku tekst dotyczący ogólnej budowy paprotników, następnie zapisz 1 i 2 pkt. notatki.
- Podział paprotników
- Paprocie
- Skrzypy
- Widłaki
Zapamiętaj!!! Paprotniki i paprocie, to nie to samo.
- Cechy wspólna paprotników
- Występowanie 2 rodzajów liści:
- asymilacyjne (odpowiadają za przeprowadzanie fotosyntezy, czyli za produkcję pokarmu dla rośliny),
- zarodnionośne (na których powstają zarodnie z zarodnikami- służą do rozmnażania bezpłciowego)
Niektóre paprotniki mają liście pełniące obie funkcje.
Teraz zapoznamy się z budową poszczególnych grup paprotników.
Najpierw PAPROCIE.
Zapiszcie następny punkt notatki:
- Budowa paproci
Proszę poszukać w dostępnych Ci źródłach schemat przedstawiający budowę paproci, odpowiednio go zmniejszyć, wydrukować i wkleić do zeszytu.
Teraz zapoznajcie się z rysunkami przedstawiającymi budowę skrzypów i widłaków.
Skrzypy to rośliny, które powszechnie występują, pewnie każdy z Was widział skrzyp.
W przypadku widłaków sprawa jest bardziej skomplikowana. Są to rośliny, które zazwyczaj występują w lasach. Bardzo wolno rosną i wszystkie są objęte ochroną gatunkową.
Wykonajcie ćwicz. 3a,b w Zeszycie ćwiczeń
Obejrzyj filmik: https://www.youtube.com/watch?v=LgSU-pdp628
Zadanie
Wykonaj ćwiczenie 3 c w Zeszycie ćwiczeń.
Opisz – najlepiej w formie punktów (na podstawie tekstu w podręczniku) znaczenie paprotników w przyrodzie i dla człowieka.