Proszę o otworzenie linku, przeczytać wprowadzenie, obejrzeć film, rozwiązać interaktywne ćw. Multimedialne, zapoznać się z podsumowaniem i z pojęciami ze słowniczka.
https://epodreczniki.pl/a/przeglad-stref-krajobrazowych-ziemi/DATn9FzVG



23.03.2020 r.

Zapisz w zeszycie przedmiotowym:

Temat: Pogoda  a klimat

Pogoda- to stan atmosfery w określonym miejscu i czasie

Składniki pogody to:

- temperatura powietrza,

- zachmurzenie,

-opady i osady atmosferyczne,

- ciśnienie atmosferyczne,

- kierunek i prędkość wiatru.

Klimatem nazywamy warunki pogodowe występujące na danym obszarze w ciągu roku i powtarzające się w kolejnych latach.

Przy opisywaniu klimatu bierze się pod uwagę:

- średnią roczną temperaturę powietrza,

- średnią miesięczną temperaturę powietrza, -

- roczną amplitudę temperatur,

- sumę rocznych i miesięcznych opadów atmosferycznych.

Amplituda temperatury- różnica między najwyższą a najniższą temperaturą zanotowaną w rozpatrywanym okresie. ( w ciągu doby- amplituda dobowa, w ciągu miesiąca- a. miesięczna, w ciągu roku- a. roczna).

 Dane dotyczące klimatu danego miejsca możemy przedstawić za pomocą wykresu klimatycznego nazywanego  klimatogramem.

- Przeanalizuj elementy klimatogramu- podręcznik str.103

- Teraz nauczymy się jak czytać klimatogram. Otwórz podręcznik na stronie 104. To nic trudnego !- przeanalizuj punkt po punkcie(4 punkty) samouczek. W ten sposób nauczysz się odczytywać z wykresu średnie miesięczne temperatury powietrza, wskażesz w którym miesiącu mamy najwyższą temperaturę a w którym najniższą temperaturę powietrza. Nauczysz się obliczać średnią roczną amplitudę temperatury powietrza.

Aby nauczyć się obliczać średnią roczną temperaturę powietrza i roczną sumę opadów otwórz podręcznik na str.105 – Nic trudnego! Przeanalizuj krok po kroku samouczek.


 06.04

Temat: Strefy krajobrazowe

Przeczytaj tekst w podręczniku str.110- 112

Zapamiętaj:

Strefy krajobrazowe na Ziemi wyodrębniono ze względu na występowanie charakterystycznej roślinności. Podobnie jak strefy klimatyczne, tworzą pasy następujące po sobie w kierunku od równika do biegunów. Ich układ nie jest tak regularny jak układ stref klimatycznych. Wzdłuż równika rosną wilgotne lasy równikowe, kilka stopni na północ i południe od równika rozciąga się sawanna, wzdłuż zwrotników rozciągają się pustynie gorące, kolejną strefę stanowi roślinność śródziemnomorska zwana makią. W strefie klimatu umiarkowanego występują m.in. lasy liściaste, lasy mieszane i stepy. Kolejna strefa krajobrazowa to tundra. Wokół biegunów  rozpościerają się pustynie lodowe.

Przeanalizuj ilustrację str.111 „ Układ stref krajobrazowych na półkuli północnej”

Zadanie. Uporządkuj strefy krajobrazowe( począwszy od równika, kończąc na biegunie) wpisując z boku odpowiednie cyfry 1,2,3,,4,5

- roślinność śródziemnomorska……

- tajga…..

-wilgotne lasy równikowe

- stepy….

- sawanny

- pustynie gorące

- tundra

- lasy liściaste i mieszane….

- pustynie lodowe….

Niektóre strefy krajobrazowe występują w tej samej strefie klimatycznej co inne . Dlatego oznacz je tą samą cyfrą.

Powodzenia!



Geografia 27.04 – Michał Bujak

Temat: W wilgotnym lesie równikowym i w lesie strefy umiarkowanej

Przeczytaj tekst w podręczniku str.113-120

Przeanalizuj klimatogramy str. 113,117

Na mapie ogólno geograficznej świata  str.113 wskaż  regiony występowania wilgotnych lasów równikowych: Niż. Amazonki, Kotlina Konga, Archipelag Malajski

Przeanalizuj ilustrację str.114-115 oraz 118

Przepisz do zeszytu notatkę:

- W wilgotnych lasach równikowych przez cały rok utrzymują  się wysokie opady oraz wysoka temperatura powietrza. Nie ma pór roku.

-W wilgotnych lasach równikowych występuje kilka warstw roślinności. Lasy te odznaczają się  bardzo dużą różnorodnością gatunków roślin i zwierząt.

- W wilgotnych lasach równikowych  buduje się drewniane domy, często na palach.

- W strefie lasów liściastych i mieszanych występują cztery pory roku. Klimat odznacza się dużą zmiennością temperatury powietrza i wysokości opadów w ciągu roku.

- W lasach strefy umiarkowanej występują cztery warstwy roślinności: ściółka, runo leśne, podszyt i korony drzew.

 

Zadanie

Wypisz, charakterystyczne rośliny rosnące w wilgotnym lesie równikowym ( str.114-115)

……………………………………………………………………………………………………………………………………………….

Wypisz, zwierzęta żyjące wilgotnym lesie równikowym (str.114-115)

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

Wypisz rośliny, występujące w  lasach strefy umiarkowanej ( str.118)

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

Wypisz kilka zwierząt, żyjących w  lasach strefy umiarkowanej(str.118)

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..



04.05

Temat: Krajobrazy  sawanny i stepu

Przeczytaj tekst w podręczniku str. 120- 126

- wskaż na mapie świata obszary występowania sawann str.120

- przeanalizuj klimatogram dla Niamey, wymień cechy charakterystyczne klimatu strefy sawann,

- przeanalizuj ilustrację str. 122, wymień zwierzęta i rośliny występujące na sawannie,

- sposoby gospodarowania oraz główne zajęcia mieszkańców strefy sawann,

- wskaż na mapie świata obszary występowania stepów str.123,

- przeanalizuj klimatogram dla Karagandy, wymień cechy charakterystyczne klimatu strefy stepów,

- przeanalizuj ilustrację str. 125, wymień typowe zwierzęta  i rośliny występujące na stepach,

-  sposoby gospodarowania oraz główne zajęcia mieszkańców strefy stepów.

 

Naucz się pojęć:

Sawanna (str.162)

Step (str.163)

Pampa (str.162)

Preria (str.162)

 

Naucz się z podsumowania str.156 punkt 7 „Sawanna i step- porównanie”

Zadanie

Rozwiąż zadania z zeszytu ćwiczeń str.72-75, zad.1-8- termin  11.05

 



11.05.2020 r.

Temat: Krajobrazy pustyni gorącej i pustyni lodowej

Przeczytaj tekst w podręczniku str.127- 133

- na mapie str.127 wskaż obszary występowania pustyń gorących,

- na mapie ogólno geograficznej wskaż pustynie: Sahara, Kalahari, Namib,  Gobi, Wielka Pustynia Piaszczysta, Wielka Pustynia Wiktorii, Atakama, Ałaszan,  Pustynia Wielki Nefud, Pustynia Rub al-Chali, Kara-  kum, Kyzły- kum, Takla Makan, Mojave, Wielka Pustynia Słona,Pustynia Patagońska, Thar.

- na podstawie klimatogramu  str.127 omów cechy klimatu pustyń gorących,

- wymień rośliny i zwierzęta żyjące w tej strefie,

- opisz  życie codzienne  i zajęcia mieszkańców tej strefy,

-- na podstawie klimatogramu  str.130 omów cechy klimatu pustyń lodowych,

- wymień rośliny i zwierzęta żyjące w tej strefie,

- opisz  życie codzienne  i zajęcia mieszkańców tej strefy,

 Naucz się na pamięć pojęć:

Pustynia str.162

Dzień polarny str.161

Zadanie:

- Podaj kilka nazw roślin występujących na pustyniach gorących:

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

- Podaj kilka nazw zwierząt żyjących na pustyniach gorących ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

- Podaj nazwy roślin żyjących na pustyniach lodowych ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

- Podaj nazwy kilku zwierząt żyjących na pustyniach lodowych …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

 

 


25.05

Temat: Krajobraz śródziemnomorski

Przeczytaj tekst w podręczniku str.2136- 139

- przeanalizuj mapę w podręczniku str.136-„ Obszary występowania strefy krajobrazu śródziemnomorskiego”

- przeanalizuj klimatogram dla Rzymu str.136. Na jego podstawie scharakteryzuj klimat podzwrotnikowy

Naucz się na pamięć pojęcia makia( słowniczek  str.161)

Wymień rośliny strefy śródziemnomorskiej:

Wymień zwierzęta żyjące w strefie śródziemnomorskiej:

 


8.06

Temat: Krajobrazy tajgi i tundry

Przeczytaj tekst w podręczniku str. 142-  148

Zwróć uwagę na:

- położenie strefy tajgi ( mapa str. 142) i strefy tundry ( mapa str.145),

- na podstawie klimatogramów opisz warunki klimatyczne tajgi i tundry,

- scharakteryzuj świat roślin i zwierząt tajgi i tundry,

- opisz zajęcia mieszkańców oraz sposoby gospodarowania w tajdze i tundrze,

-opisz budownictwo na obszarze  tajgi i tundry,

- porównaj krajobrazy w strefach tajgi tundry.

Naucz się na pamięć pojęć:

Tajga, tundra, wieloletnia zmarzlina str.163

Zadanie:

Wypisz zwierzęta żyjące w tajdze……….

 

Wypisz rośliny występujące w tajdze………

 

Wypisz rośliny występujące w tundrze………..

 

Wypisz zwierzęta żyjące w tundrze…………


22.06 

Temat: Krajobraz wysokogórski Himalajów

Wskaż na mapie świata: Himalaje, Alpy, Karpaty, Kaukaz, Andy, Kordyliery, Wielkie Góry Wododziałowe, Kunlun

Przeczytaj tekst w podręczniku str. 149-  154

- scharakteryzuj klimat gór oraz zmienność warunków klimatycznych

-  wymień cechy krajobrazu wysokogórskiego,

-  opisz świat roślin i zwierząt żyjący w Himalajach,

-  na podstawie ilustracji  str. 152- 153 scharakteryzuj  piętra roślinne w Himalajach,

-  opisz życie mieszkańców Himalajów,

- porównaj strefy krajobrazowe na Ziemi i piętra  roślinności  w górach,

- Naucz się na pamięć pojęć: Turnie str.163, Granie str.161,  Stożki piargowe str. 163

Rozwiąż zadania z zeszytu ćwiczeń str.87- 90, zad.1- 7.

 

8e4814906398ab0a36d20bc2a47d0763.jpg
ea5f3f6b68e2ef937c8b6d192f9ebc27.jpg
e22e8c4861cb2b23c6f16c5fb0802c9f.jpg
db024a28be28cbeeda2c6e53970e3f3e.jpg
80d7767962aff3513497015c045aa266.jpg
3e785efaf9faea189f04b62c9489fc40.jpg
We use cookies

Na naszej stronie internetowej używamy plików cookie. Niektóre z nich są niezbędne dla funkcjonowania strony, inne pomagają nam w ulepszaniu tej strony i doświadczeń użytkownika (Tracking Cookies). Możesz sam zdecydować, czy chcesz zezwolić na pliki cookie. Należy pamiętać, że w przypadku odrzucenia, nie wszystkie funkcje strony mogą być dostępne.