Zapisz w zeszycie nowy temat lekcji: Podsumowanie działu III. Wirusy, bakterie, protisty i grzyby. Przerysuj do zeszytu schemat z punktu 2- Podział organizmów na Królestwa (Podręcznik, str. 88) oraz rysunek przedstawiający budowę pieczarki.
Korzystając z podręcznika wykonaj w Zeszycie ćwiczeń polecenia do zadania: 2,4, 5, 6, str. 59-61
Przyjrzyj się zdjęciom porostów, umieszczonym w podręczniku na stronie 87, a następnie wyjdź na podwórko, obejrzyj dokładnie korę drzew, które rosną na działce i poszukaj na nich porostów. Zastanów się, co jest powodem występowania lub braku porostów na drzewach. Wynik obserwacji zapisz w zeszycie.
W razie pytań proszę się kontaktować ze mną przez e-dziennik lub telefonicznie.
Piątek, 03. 04. 2020r.
lekcja nr 3 wg planu klasy
Zapisz w zeszycie temat dzisiejszej lekcji: Korzeń- organ podziemny rośliny
Pod tematem napisz:
KORZEŃ- to podziemny organ rośliny, który utrzymuje ją w glebie oraz pobiera wodę z rozpuszczonymi w niej solami mineralnymi.
Przerysuj do zeszytu rysunek korzenia (Podręcznik str. 98) i zaznacz na nim strefę korzeni bocznych, strefę włośnikową, strefę wydłużania i strefę stożka wzrostu.
Wymień rodzaje przekształceń korzeni i napisz po jednym przykładzie rośliny, u której taki korzeń występuje.
Wykonaj ćwiczenie. Kliknij w link: https://learningapps.org/8460897
W zeszycie ćwiczeń wykonaj ćw. 2 i 3
Piątek, 17. 04. 2020r.
Lekcja nr 3 wg planu klasy
Temat lekcji: Pęd. Budowa i funkcje łodygi.
Zapisz 1 pkt notatki:
- Budowa rośliny
Przerysuj do zeszytu rysunek obrazujący budowę pędu (podręcznik, str. 102- papryka). Na rysunku zaznacz pęd nadziemny (z łodygą, liściem, kwiatem i owocem) oraz pęd podziemny.
Pod rysunkiem zapisz punkt 2 i zapisz funkcje łodygi (3 czerwone kropki na dole str. 102)
- Funkcje łodygi.
Przeczytaj uważnie zamieszczony poniżej tekst, a następnie odpowiedz na pytania:
- W jaki sposób rozmieszczone są liście na łodygach?
- Dlaczego kwiaty i owoce powstają często na szczytach łodyg?
Łodyga jest elementem pędu, nadziemnego organu rośliny naczyniowej. Łączy korzenie z liśćmi, kwiatami i owocami. W łodygach odbywa się transport wody i soli mineralnych pobieranych przez korzenie oraz związków organicznych wyprodukowanych w liściach podczas fotosyntezy. Substancje te docierają do wszystkich części rośliny za pośrednictwem tkanek przewodzących znajdujących się w łodydze i jej rozgałęzieniach. Łodyga utrzymuje w odpowiednim położeniu liście, kwiaty i owoce. Liście na łodygach są rozmieszczone w taki sposób, by pochłaniać jak najwięcej światła. Kwiaty i owoce powstają często na szczytach łodyg. Dzięki temu pyłek i dojrzałe nasiona roślin zapylanych i rozsiewanych przez wiatr mogą być przenoszone na większe odległości niż w przypadku, gdyby były wytwarzane tuż przy ziemi. U wielu roślin okrytonasiennych łodyga służy do rozmnażania bezpłciowego (wegetatywnego). Oznacza to, że (w odpowiednich warunkach) jej fragment może wytworzyć korzenie i przekształcić się w niezależną roślinę. Łodygi pełnią również rolę organów spichrzowych. Rośliny różnych gatunków gromadzą w nich substancje odżywcze lub wodę, umożliwiające przetrwanie w trudnych warunkach.
Biologia Michał Bujak
Piątek, 15. 05. 2020r.
Lekcja nr 3 wg planu klasy
Temat lekcji:Liść- wytwórnia pokarmu.
Zapisz w zeszycie nowy temat lekcji: Liść- wytwórnia pokarmu.
Przeczytaj tekst dotyczący tematu lekcji.
Zapisz w zeszycie notatkę wg wzoru:
- Budowa liścia. Wykonaj (ołówkiem) rysunek liścia pojedynczego (Podręcznik str. 107) i zaznacz na rysunku wszystkie elementy jego budowy.
- Funkcje liścia (Podręcznik str. 106).
- Rodzaje liści. Podaj po 3 przykłady roślin, u których takie liście występują
- Przekształcenia liści- tylko wymień, nie opisuj, podaj po jednym przykładzie do każdego typu przekształcenia.
Wykonaj w Zeszycie ćwiczeń zadania 1-6, dotyczące tematu lekcji.
.
Michał Bujak nauczanie indywidualne
Biologia kl. 5 a
Piątek, 29. 05. 2020r.
lekcja nr 3 wg planu klasy
Zapisz w zeszycie temat następnej lekcji: Podsumowanie działu IV. Tkanki i organy roślinne.
Dzisiejsza lekcja oparta będzie na ćwiczeniach interaktywnych, które są dostępne na Platformie LearningApps.org
Na rozgrzewkę wykonaj, proszę zadanie polegające na grupowaniu wiedzy
https://learningapps.org/3014840
sprawdź poprawne odpowiedzi i powtórz ćwiczenie jeszcze raz, powtarzaj do momentu aż wykonasz je bezbłędnie. Tę wskazówkę zastosuj do wszystkich ćwiczeń, jakie będziesz dzisiaj wykonywał.
Następne ćwiczenie:
https://learningapps.org/3014859
I jeszcze jedno z tkanek:
https://learningapps.org/3014952
Następnie rozwiąż krzyżówkę na temat funkcji poszczególnych organów roślinnych.
https://learningapps.org/1373024
Kiedy wykonasz wszystkie ćwiczenia i opanujesz odpowiedzi do perfekcji przerysuj do zeszytu schemat dotyczący organów roślinnych (Podręcznik str. 111).
Wykonaj ćwiczenia 1-5 w Zeszycie ćwiczeń.
Proszę skserować zadania i zostawić w sekretariacie szkoły do oceny.