Zapisz w zeszycie nowy temat lekcji: Podsumowanie działu III. Wirusy, bakterie, protisty i grzyby. Przerysuj do zeszytu  schemat z punktu 2- Podział organizmów na Królestwa (Podręcznik, str. 88) oraz rysunek przedstawiający budowę pieczarki.
Korzystając z podręcznika wykonaj w Zeszycie ćwiczeń polecenia do zadania: 2,4, 5, 6, str. 59-61
Przyjrzyj się zdjęciom porostów, umieszczonym w podręczniku na stronie 87, a następnie wyjdź na podwórko, obejrzyj dokładnie korę drzew, które rosną na działce i poszukaj na nich porostów. Zastanów się, co jest powodem występowania lub braku porostów na drzewach. Wynik obserwacji zapisz w zeszycie.
W razie pytań proszę się kontaktować ze mną przez e-dziennik lub telefonicznie.


Piątek, 03. 04. 2020r.

lekcja nr 3 wg planu klasy

Zapisz w zeszycie temat dzisiejszej lekcji: Korzeń- organ podziemny rośliny

Pod tematem napisz:

KORZEŃ- to podziemny organ rośliny, który utrzymuje ją w glebie oraz pobiera wodę z rozpuszczonymi w niej  solami mineralnymi.

Przerysuj do zeszytu rysunek korzenia (Podręcznik str. 98) i zaznacz na nim strefę korzeni bocznych, strefę włośnikową, strefę wydłużania i strefę stożka wzrostu.

Wymień rodzaje przekształceń korzeni i napisz po jednym przykładzie rośliny, u której taki korzeń występuje.

Wykonaj ćwiczenie. Kliknij w link: https://learningapps.org/8460897

W zeszycie ćwiczeń wykonaj ćw. 2 i 3


Piątek, 17. 04. 2020r.

Lekcja nr 3 wg planu klasy

 

Temat lekcji: Pęd. Budowa i funkcje łodygi.

Zapisz 1 pkt notatki:

  1. Budowa rośliny

Przerysuj do zeszytu rysunek obrazujący budowę pędu (podręcznik, str. 102- papryka). Na rysunku zaznacz pęd nadziemny (z łodygą, liściem, kwiatem i owocem) oraz pęd podziemny.

Pod rysunkiem zapisz punkt 2 i zapisz funkcje łodygi (3 czerwone kropki na dole str. 102)

  1. Funkcje łodygi.

 

Przeczytaj uważnie zamieszczony poniżej tekst, a następnie odpowiedz na pytania:

  1. W jaki sposób rozmieszczone są liście na łodygach?
  2. Dlaczego kwiaty i owoce powstają często na szczytach łodyg?

 

Łodyga jest elementem pędu, nadziemnego organu rośliny naczyniowej. Łączy korzenie z liśćmi, kwiatami i owocami. W łodygach odbywa się transport wody i soli mineralnych pobieranych przez korzenie oraz związków organicznych wyprodukowanych w liściach podczas fotosyntezy. Substancje te docierają do wszystkich części rośliny za pośrednictwem tkanek przewodzących znajdujących się w łodydze i jej rozgałęzieniach. Łodyga utrzymuje w odpowiednim położeniu liście, kwiaty i owoce. Liście na łodygach są rozmieszczone w taki sposób, by pochłaniać jak najwięcej światła. Kwiaty i owoce powstają często na szczytach łodyg. Dzięki temu pyłek i dojrzałe nasiona roślin zapylanych i rozsiewanych przez wiatr mogą być przenoszone na większe odległości niż w przypadku, gdyby były wytwarzane tuż przy ziemi. U wielu roślin okrytonasiennych łodyga służy do rozmnażania bezpłciowego (wegetatywnego). Oznacza to, że (w odpowiednich warunkach) jej fragment może wytworzyć korzenie i przekształcić się w niezależną roślinę. Łodygi pełnią również rolę organów spichrzowych. Rośliny różnych gatunków gromadzą w nich substancje odżywcze lub wodę, umożliwiające przetrwanie w trudnych warunkach.



Biologia Michał Bujak

Piątek, 15. 05. 2020r.

Lekcja nr 3 wg planu klasy

 

Temat lekcji:Liść- wytwórnia pokarmu.

 

Zapisz w zeszycie nowy temat lekcji: Liść- wytwórnia pokarmu.

Przeczytaj tekst dotyczący tematu lekcji.

Zapisz w zeszycie notatkę wg wzoru:

  1. Budowa liścia. Wykonaj (ołówkiem) rysunek liścia pojedynczego (Podręcznik str. 107) i zaznacz na rysunku wszystkie elementy jego budowy.
  2. Funkcje liścia (Podręcznik str. 106).
  3. Rodzaje liści. Podaj po 3 przykłady roślin, u których takie liście występują
  4. Przekształcenia liści- tylko wymień, nie opisuj, podaj po jednym przykładzie do każdego typu przekształcenia.

 Wykonaj w Zeszycie ćwiczeń zadania 1-6, dotyczące tematu lekcji.

.



 

Michał Bujak nauczanie indywidualne

 

Biologia  kl. 5 a

Piątek, 29. 05. 2020r.

lekcja nr 3 wg planu klasy

 

Zapisz w zeszycie temat następnej lekcji: Podsumowanie działu IV. Tkanki i organy roślinne.

Dzisiejsza lekcja oparta będzie na ćwiczeniach interaktywnych, które są dostępne na Platformie LearningApps.org

Na rozgrzewkę wykonaj, proszę zadanie polegające na grupowaniu wiedzy

https://learningapps.org/3014840

sprawdź poprawne odpowiedzi i powtórz ćwiczenie jeszcze raz, powtarzaj do momentu aż wykonasz je bezbłędnie. Tę wskazówkę zastosuj do wszystkich ćwiczeń, jakie będziesz dzisiaj wykonywał.

Następne ćwiczenie:

https://learningapps.org/3014859

I jeszcze jedno z tkanek:

https://learningapps.org/3014952

 

Następnie rozwiąż krzyżówkę na temat funkcji poszczególnych organów roślinnych.

https://learningapps.org/1373024

 Kiedy wykonasz wszystkie ćwiczenia i opanujesz odpowiedzi do perfekcji przerysuj do zeszytu schemat dotyczący organów roślinnych (Podręcznik str. 111).

Wykonaj ćwiczenia 1-5 w Zeszycie ćwiczeń.

Proszę skserować zadania i zostawić w sekretariacie szkoły do oceny.

 



 

 

8e4814906398ab0a36d20bc2a47d0763.jpg
ea5f3f6b68e2ef937c8b6d192f9ebc27.jpg
e22e8c4861cb2b23c6f16c5fb0802c9f.jpg
db024a28be28cbeeda2c6e53970e3f3e.jpg
80d7767962aff3513497015c045aa266.jpg
3e785efaf9faea189f04b62c9489fc40.jpg
We use cookies

Na naszej stronie internetowej używamy plików cookie. Niektóre z nich są niezbędne dla funkcjonowania strony, inne pomagają nam w ulepszaniu tej strony i doświadczeń użytkownika (Tracking Cookies). Możesz sam zdecydować, czy chcesz zezwolić na pliki cookie. Należy pamiętać, że w przypadku odrzucenia, nie wszystkie funkcje strony mogą być dostępne.