- Zapisz pismem technicznym temat w zeszycie.
T: Właściwości i zastosowanie tworzyw sztucznych.
- Przeczytaj ze zrozumieniem tekst z podręcznika do techniki str.36-39. Świat tworzyw sztucznych. Wykonaj ustnie ćw.1 i 2. Ćwiczenie 3/37 zrób pisemnie w zeszycie, będzie ono podlegało ocenie jako zadanie domowe.
Zadanie na kolejny tydzień.
- Zapisz pismem technicznym temat w zeszycie.
T: Narzędzia do obróbki tworzyw sztucznych – ekologiczny stworek.
- Przeczytaj dla przypomnienia jeszcze raz z podręcznika tekst str.39 –Narzędzia do obróbki tworzyw sztucznych.
- Poproś tatę o pomoc i pod jego nadzorem wykonaj ustnie ćw. 4 str.39.
- W wolnej chwili zgromadź materiały i wykonaj pod nadzorem osoby dorosłej ekologicznego stworka z odpadów tworzyw sztucznych. Czytaj podręcznik str. 40 i 41. Skorzystaj z wyszukiwarki wpisując prace z tworzyw sztucznych-grafika. Praca podlega ocenie. Miłej zabawy!
e-Lekcja 24.04.2020r.
Temat: Kompozyty-materiały przyszłości. Właściwości i zastosowanie. (temat zapisz pismem technicznym).
- Przeczytaj tekst z podręcznika str. 42, 43! W oparciu o tekst wykonaj ćw. 1 str. 42. (F-fałsz, P-prawda) np.: 1 - F, 2 - …itd. Zadanie wykonaj i oddaj do sekretariatu szkoły podlega ocenie. Terminy do zapamiętania: kompozyt, komponent, laka .
- Utrwal wiadomości o materiałach począwszy od papieru po materiały kompozytowe. str.44,45.
- Zapoznaj się z podsumowaniem ze str. 46 TO UMIEM! potraktuj jako kartkówkę na zakończenie działu o materiałach. Zadanie to wykonaj ustnie, spróbuj nie zerkać do podręcznika. Ma ono posłużyć, jako utrwalenie wiadomości.
- Pamiętaj! Zgromadź przyrządy rysunkowe: ołówek twardy H…, linijka, cyrkiel, może nawet krzywik. Zaczynamy rysunek techniczny.
eLekcja 15.05.2020r.
Zapisz temat w zeszycie pismem technicznym:
T: Poznajemy elementy rysunku technicznego i zasady szkicowania.
Przeczytaj ze zrozumieniem wiadomości z podręcznika str.48-60.
Zapisz w zeszycie notatkę:
Rodzaje rysunków technicznych:
rysunek poglądowy – to taki, w którym przekazujemy informację o wyglądzie gotowego przedmiotu, tak jak on wygląda w rzeczywistości - w przestrzeni, rysunek złożeniowy,
rysunek wykonawczy,
rysunek budowlany,
rysunek elektryczny.
Obejrzyj film, będziesz korzystał z niego kilkakrotnie:
https://www.youtube.com/watch?v=gFaxvuw3dug
Ćw. 7/50. Ćwiczenia rysunkowe wykonaj w zeszycie ołówkiem twardym H. W ćw. 7 możesz zmieniać średnicę -rozwarcie cyrkla ćwicząc rysowanie mniejszych i większych okręgów. Rysując w zeszycie cyrklem włóż tekturkę pod kartkę inaczej podziurawisz zeszyt. Rysuj swobodnie, nie dociskając ołówka. Zobacz na filmiku jak posługiwać się cyrklem rysując koła.
Rysowanie okręgów za pomocą cyrkla | Pi-stacja
https://pistacja.tv › film › mat00231-rysowanie-okregow-za-pomoca-cyrkla
Zapamiętaj! Język techniczny to język międzynarodowy. Rysunek techniczny wykonywany jest zgodnie z ogólnie obowiązującymi przepisami i zasadami, zawierającymi szczegóły dotyczące sposobu jego sporządzania. Przepisy te noszą nazwę norm, dlatego też mówi się, że rysunek techniczny jest znormalizowany (ujednolicony). Normalizacja dotyczy arkusza rysunkowego, linii i znaków wymiarowych. Najczęściej stosowanym formatem jest format A4 o wymiarach 210 x 297 mm. Grubości linii rysunkowych: cienka, gruba i bardzo gruba. Rodzaje linii rysunkowych: ciągła , kreskowa, punktowa, łamana, falista. Elementy wymiarowania to: linia wymiarowa, liczba wymiarowa, znak wymiarowy, linia pomocnicza przedłuża się ją za linię wymiarową nie więcej jak 2 mm. Linię wymiarową ogranicza się: (strzałką - grotem), ukośną kreską, kropką, linie wymiarowe nie powinny się przecinać. Znaki wymiarowe: średnica Ø (czytaj fi) – wymiarowanie otworów R,r - promień; x - grubość. Wymiar w rysunku technicznym podajemy w mm - przy liczbie wymiarowej nie piszemy miana. Obramowanie arkusza rysunkowego wykonujemy linią ciągłą grubą w odległości 5 mm od krawędzi.
Po zapoznaniu się z nowym materiałem z podręcznika - str. 57 dowiesz się, że szkic techniczny to odręczny rysunek służący do wstępnego zapisu informacji technicznej. Szkic techniczny poprzedza wykonanie rysunku technicznego za pomocą przyborów kreślarskich. Ze str. 60 podręcznika dowiesz się do czego służy szkic.
eLekcja 29.05.2020r.
Zapisz temat w zeszycie pismem technicznym:
T: Rodzaje i funkcje składników odżywczych. Tajemnicze skróty E.
1.Zaczynamy nowy dział programowy: ABC zdrowego życia.
2. Przeczytaj tekst z podręcznika str.64.
3. Zapamiętaj: Składniki odżywcze (pokarmowe) dzielą się na:
Budulcowe – mają za zadanie budowę i odbudowę tkanek mięśniowych i nerwowych. Wchodzą w skład krwi i hormonów. To przede wszystkim białka pochodzenia roślinnego i zwierzęcego. Występują w mleku i jego produktach, mięsie, warzywach.
Regulujące – regulują procesy życiowe. Organizmowi dostarczane są jako witaminy i składniki mineralne (mikroelementy i makroelementy). Dostarczamy je organizmowi razem z warzywami i owocami, tranem, wątrobą zwierząt.
Energetyczne – podtrzymują życie, odpowiadają za stałą temperaturę ciała. Organizm pozyskuje z nich energię dzięki ich spalaniu. Są to głównie węglowodany (czyli cukry) i tłuszcze. Ważnym elementem pokarmowym jest również błonnik, który pomaga usunąć resztki pokarmowe i produkty przemiany materii.
3. Wykonaj ustnie ćw.1/64.
4. Zapoznaj się z tekstem na str. 65: Skąd czerpiemy energię i jak możemy ją spożytkować? Tabela w ćw. 2/65 zaznajomi Cię z kalorycznością niektórych produktów spożywczych. Przeanalizuj ją i odpowiedz na poniższe pytania.
piątek 19.06. 2020. eLekcja 19.06.2020 r.
Zapisz temat w zeszycie pismem technicznym:
T: Zasady racjonalnego odżywiania.
- Ważną rzeczą dla zachowania zdrowia, sprawności fizycznej i psychicznej jest racjonalne żywienie. Jest to takie odżywianie, które dostarcza organizmowi dostatecznej ilości energii oraz niezbędnych składników odżywczych.
- Zasady racjonalnego odżywiania:
- Jedz posiłki regularnie (5 posiłków co 3-4 godziny). Zaczynaj dzień od śniadania.
- Warzywa i owoce jedz jak najczęściej i w jak największej ilości.
- Jedz produkty zbożowe, zwłaszcza pełnoziarniste.
- Codziennie pij (1,5l płynów): mleko, jogurt naturalny, kefir, soki naturalne.
- Jedz ryby, nasiona roślin strączkowych i jaja. Wybieraj chude mięso. Ograniczaj spożycie produktów mięsnych przetworzonych.
- Ograniczaj spożycie tłuszczów zwierzęcych – nasyconych, eliminuj z diety tłuszcze „trans”. Zastępuj je olejami roślinnymi.
- Unikaj spożycia cukru, słodyczy i słodkich napojów, soli. Zastępuj je owocami i orzechami.
- Unikaj przekąsek i potraw typu Fast food, chipsów, słonych paluszków. Używaj ziół - mają cenne składniki i poprawiają smak.
- Pamiętaj o piciu wody do posiłku i między posiłkami.
- Bądź codziennie aktywny fizycznie w szkole i poza szkołą.
- Dbaj o zachowanie prawidłowej wagi.
- Ostatni posiłek spożywaj 2 godz. przed snem.
- Ogranicz czas spędzany przed komputerem.