Godzina wychowawcza kl. 4

środa, 22 kwietnia 2020r.

  1. 5 wg planu klasy

 

Temat: "Z energią zmieńmy źródła"- Co to jest Światowy Dzień Ziemi, czemu

           służy i kiedy jest obchodzony?

 

  1. Zapoznajcie się proszę z treściami zamieszczonymi poniżej. Tak się dobrze składa, że akurat dzisiaj obchodzone jest na świecie największe święto ekologiczne.

 

Dzień Ziemi (Earth Day) corocznie obchodzony w dniu 22 kwietnia uważany jest za największe ekologiczne święto świata.

Dzień ten obchodzony jest od 1970 roku, a sama idea obchodów została wypromowana dzięki działaniom Amerykanów: polityka Gaylorda Nelsona - senatora wspierającego ochronę środowiska, który we wrześniu 1969 roku na konferencji w Seattle zaproponował zorganizowanie ogólnonarodowej demonstracji przeciwko niszczeniu środowiska naturalnego, oraz ekologa - Johna McConnella, który na konferencji UNESCO poświęconej ochronie środowiska przedstawił pomysł ustanowienia Dnia Ziemi.

Organizatorzy zaangażowani w obchody tego dnia pochodzą z ponad 190 krajów na całym świecie i skupieni są w organizacji Earth Day Network z siedzibą w Waszyngtonie. W Polsce tradycje związane z obchodami tego dnia są nieco krótsze, ponieważ Dzień Ziemi obchodzony jest od 1990 roku. Wtedy to zaczęły powstawać organizacje pozarządowe, które zajęły się popularyzującą ekologii.  

W tym roku Światowy Dzień Ziemi będzie poświęcony promocji odnawialnych źródeł energii i efektywności energetycznej. Hasło tegorocznych obchodów to "Z energią zmieńmy źródła”

Zachęcam do obejrzenia prezentacji i zapoznanie się rodzajami, wadami i zaletami odnawialnych źródeł energii.

https://slideplayer.pl/slide/428080/

 

Dla Chętnych uczniów ogłaszam konkurs wewnątrzklasowy na plakat poświęcony tematowi dzisiejszej lekcji.

Interpretację tematu pozostawiam Wam, podobnie, jak technikę.

Generalnie chodzi o to, żeby konwencjonalne, czyli nieodnawialne źródła energii (np. węgiel kamienny, brunatny, gaz, ropa naftowa) zastępować tymi, które się odnawiają, np. energią wiatru, wody, słońca itd. Ponieważ takie działania są przyjazne środowisku i nie powodują jego zanieczyszczania. Najładniejsze prace zostaną nagrodzone dodatnimi punktami za zachowanie. Zwycięzcy otrzymają po 5 pkt. Za udział w konkursie też przewiduję nagrody.

 


Temat: Trzy majowe święta. Święto pracy, Święto Flagi, Narodowe Święto Konstytucji.

 

Maj jest miesiącem szczególnym w historii Polski. W pierwszych trzech dniach maja obchodzone są trzy ważne święta:

Państwowe Święto pracy- 1 maja;

Państwowe Święto Flagi- 2 maja;

Narodowe Święto Konstytucji 3 Maja.

Poniżej zamieszczam link do prezentacji, która zawiera historię i obchody tych świąt.

https://www.youtube.com/watch?v=qA2n8zTpcaU

Poniżej zamieszczam Dekalog poszanowania flagi ojczystej, proszę się z nim zapoznać. FLAGA jest obok GODŁA i HYMNU symbolem narodowym i należy się jej wyjątkowy szacunek.

Dekalog poszanowania flagi ojczystej:

 

Wygląd flagi polskiej omówiony jest w specjalnej ustawie państwowej z dnia 11 marca 1980 roku.
Flaga Polski jest prostokątem o proporcjach 5:8. Barwami Rzeczypospolitej Polskiej są kolory biały i czerwony, ułożone w dwóch poziomych, równoległych pasach tej samej szerokości, z których górny jest koloru białego, a dolny koloru czerwonego.

  1. Flagi nie należy deptać, ciąć i rwać na kawałki.
    Jeśli ktoś ma zużytą, zniszczoną flagę, to powinien ją dyskretnie spalić.
    2. Osobom prywatnym nie wolno wywieszać flagi państwowej z wizerunkiem Orła Białego
    i umieszczać jej na dachu.
    3. Eksponowana na masztach, budynkach, czy balkonach flaga powinna być czysta.
    4. Jeśli wieszamy flagę pionowo, biały pas powinien być z lewej strony patrzących na nią ludzi.
    5. Flagę wciągamy na maszt energicznie a opuszczamy powoli.
    6. Podczas wciągania flagi na maszt mężczyźni i chłopcy powinni zdjąć nakrycia głowy.
    7. Flaga państwowa ma pierwszeństwo przed innymi flagami. W przypadku prezentacji dwóch flag, flagę polską           zawsze umieszczamy po prawej stronie, a w przypadku trzech – w środku.
    8. Na fladze nie można kłaść wieńców, kwiatów ani żadnych przedmiotów, zabronione jest również   umieszczanie na niej wszelkiego rodzaju napisów, czy rysunków.
    9. Flagę należy schować przy niesprzyjającej pogodzie , by nie mokła, by nie sypał na nią śnieg, by nie targał nią   zbyt silny wicher,
    10. Podczas mocowania, eksponowania i ściągania flaga nie może dotknąć podłogi, ziemi, bruku , ani wody.

    Źródło: https://niepoprawni.pl/blog/2170/dekalog-poszanowania-polskiej-flagi

 

https://www.youtube.com/watch?v=wh0ap9pk57g



środa, 06. 05. 2020r.

Temat: Dopalacze- dlaczego są niebezpieczne?

 

DOPALACZE

Uzależnienie od dopalaczy

Dopalacze to substancje psychoaktywne, które nie zostały zaklasyfikowane jako narkotyki. Substancje te często mają bardzo silne działanie, uzależniają i wywołują szereg skutków ubocznych. Jednocześnie, brak dokładnej specyfikacji i zaostrzonych skutków prawnych sprawia, że są o wiele łatwiej dostępne niż narkotyki, dlatego po dopalacze sięgają coraz młodsze osoby. I właśnie, dlatego są tak niebezpieczne. Co warto wiedzieć o dopalaczach?

Czym są dopalacze?

Terminem „dopalacze” w Polsce określa się wszystkie produkty z substancjami psychoaktywnymi, których nie ma na liście środków zawartej w „ustawie o przeciwdziałaniu narkomanii”.

Działają one podobnie, jak narkotyki – uzależniają i wywołują szereg efektów ubocznych. W Anglii dopalacze określane są terminem „designer drugs”.

Charakterystyka dopalaczy

Dopalacze to środki o działaniu psychoaktywnym, które powstają ze składników naturalnych (mieszanki roślin – najczęściej susz lub ekstrakty) lub syntetycznych. Substancje, które wchodzą w skład dopalaczy nie weszły na listę stworzoną przez „ustawę przeciwdziałającą narkomanii”, dlatego są legalne. Nie oznacza to jednak, że dla ludzkiego organizmu są one w pełni bezpieczne. Dopalacze uzależniają, często zawierają składniki wywołujące omamy, majaczenie czy depresję. Większe dawki dopalaczy bywają śmiertelne.

 

Śmiało można stwierdzić, że dopalacze to nic innego, jak mieszanki trucizn. Owe trucizny często są „pięknie” opakowane. Dopalacze mogą mieć postać kolorowych tabletek, znaczków do lizania, na których zamieszcza się intrygujące obrazki, pachnącego proszku czy kadzidełek. Dostępne są także w postaci suszu, skrętów, mogą do złudzenia przypominać zwyczajną fajkę, ale są wypełnione nie tytoniem, ale mieszankami roślin wywołujących działania psychoaktywne.

Obejrzyj prezentację i zapoznaj się z działaniem i wpływem dopalaczy na zdrowie i funkcjonowanie człowieka

https://www.youtube.com/watch?v=DJUmFx9jf58


Godzina wychowawcza kl. 4

środa, 13. 05. 2020r.

  1. 5 wg planu klasy

 

Temat:Asertywność. Czy warto być sobą?

 

Asertywność to nie lada sztuka, zwłaszcza jeśli często zdarza ci się mówić "tak", kiedy myślisz "nie". Przyda ci się w takim razie krótka lekcja asertywności.

Asertywność: definicja

Asertywność w psychologii oznacza umiejętność wyrażania swoich myśli, uczuć i poglądów z zachowaniem własnych granic i przy poszanowaniu granic innych ludzi. Asertywność to także umiejętność odmawiania, mówienia "nie" wtedy, kiedy rzeczywiście nie zgadzasz się z ogółem.

Większości z nas asertywność kojarzy się z odmawianiem, a jest ono zaledwie częścią zachowań asertywnych. Umiejętność mówienia "tak" jest tak samo ważna, jak umiejętność mówienia "nie". Jesteśmy asertywni, gdy potrafimy przyjmować pochwały, ale też krytykę. Także wtedy, gdy umiemy poprosić o pomoc.

Zwykle prezentujemy jedną z postaw - jesteśmy ulegli albo agresywni. Asertywność jest gdzieś pośrodku. To "subtelne balansowanie pomiędzy obroną własnych granic a egoizmem".

Oznacza zdolność komunikowania się z ludźmi przy zachowaniu własnej odrębności i bez narzucania swojego zdania. Istota asertywności opiera się na przekonaniu, że każdy ma prawo do bycia sobą, czyli do wyrażania swoich uczuć i poglądów, do zarządzania własnym czasem i do osobistych decyzji. Wbrew pozorom nie jest to łatwe.

Wykonaj test, sprawdź wynik i zastanów się nad jaką sferą osobowości powinieneś popracować. Powodzenia!!!

https://www.katarzynapluska.pl/wp-content/uploads/2017/06/Asertywno%C5%9B%C4%87-TEST.pdf

 



 

Godzina wychowawcza 

środa, 20. 05. 2020r.

  1. 5 wg planu klasy

 

Temat:Już wkrótce Dzień Mamy!

 26 maja – Święto Matki – to najbardziej wyjątkowe, pełne wzruszeń i miłości święto w roku. Matka jest synonimem miłości i dobra, ciepła rodzinnego i szczęścia, wierności i przywiązania, przyjaźni i wiary w to, co piękne i szlachetne. Była natchnieniem dla poetów, artystów i kompozytorów. Opiewano ją w pieśniach, utrwalano na płótnie. I tę spracowaną, zmęczoną, i tę uśmiechniętą, radosną, dumną ze swego macierzyństwa, i tę, która radość życia oddała swoim dzieciom. I wreszcie tę dzisiejszą, objuczoną zakupami i wciąż zagonioną.

 

Przygotuj dla swojej mamy niespodziankę na ten dzień.

Najlepiej, jeśli będzie wykonana przez Ciebie, jeśli masz rodzeństwo- zróbcie to razem. Możesz tez poprosić o pomoc tatę.

Oto kilka podpowiedzi:

Laurka- możesz zainspirować się pomysłami ze str.

https://pl.pinterest.com/pin/52917364351380285/

Słodki bukiecik:

https://www.youtube.com/watch?v=BmmVyUl9J-I

Bukiet z polnych kwiatów – wystarczy wyjść na łąkę i zerwać kolorowo kwitnące rośliny.

Coś na słodko np. torcik z bitą śmietaną, deser lodowy– inspiracji poszukaj w Internecie.

Prezentacja multimedialna, w której wykorzystasz zdjęcia z rodzinnego archiwum.

https://www.youtube.com/watch?v=P81Mm7-tN1o

Życzę powodzenia i udanego świętowania J

 

Ciekawostka

 

Magiczne słowo „mama”

Każdy język ma inne słowo określające np. dom.

W języku angielskim będzie to „house”, w hiszpańskim „casa”, po francusku powiemy „maison”. Węgier użyje zaś brzmiącego zupełnie inaczej słowa „otthon”, a mieszkaniec Kenii posługujący się językiem suahili – „nyumbani”. Różnice te wydają się nam naturalne.

Istnieje jednaksłowo, które we wszystkich językach świata brzmią bardzo podobnie.

Wydaje się niemożliwe? Zobaczcie sami.

Wskazując matkę, Anglik powie „mum”, Hiszpan – „mamá”, a Francuz – „maman”. W języku węgierskim i suahili słowo to brzmi identycznie jak po polsku.

 



 Godzina wychowawcza kl. 4

środa, 27. 05. 2020r. lekcja 5 wg planu klasy

 

Temat:Ruch- wpływ na nasze zdrowie psychiczne.

 

Podejrzewam, że już macie serdecznie dość tego siedzenia w domu. Może nawet macie przesyt telewizji i komputera. Co w takim razie można z sobą zrobić?

Polecam wszelkiego rodzaju aktywność fizyczną. Nie taką z przymusu, ale taką jaką lubicie najbardziej. Na pewno każdy z Was ma jakieś ulubione ćwiczenie, grę,rodzaj aktywności, która sprawia mu radość i satysfakcję. Poza przyjemnością, jaką dostarcza sportjest jeszcze aspekt zdrowotny. Nic tak nie działa na zdrowie psychiczne, jak wysiłek fizyczny.

3 zalety uprawiania sportu

Poprawisz sobie humor

Pierwszą korzyścią, którą zauważy każdy, kto uprawia sport, to po prostu lepsze samopoczucie. Endorfiny, czyli hormony szczęścia, które produkuje Twój organizm już po kilkunastu minutach treningu. Są one często dokładnie tym, czego potrzebujesz. Szczególnie kiedy dookoła otacza Cię wiele problemów lub niemiłych sytuacji. Nawet krótka aktywność fizyczna może naprawić każdy dzień.

Rozluźnisz się

Stres towarzyszy Ci każdego dnia — czasem jest mniejszy, a innym razem paraliżujący. Nie da się go wyeliminować, ale za to możesz nauczyć się z nim żyć. Dzięki temu będzie miał też znacznie mniejszy wpływ na Twoje życie, a to z kolei pozytywnie wpłynie na Twój stan zdrowia i wystąpienie potencjalnych chorób w przyszłości. Zatem postaraj się trenować przynajmniej 1-2 w tygodniu, a szczególnie wtedy, gdy w Twoim życiu pojawia się wiele stresujących sytuacji. Po prostu nie poddawaj się i wyładuj negatywne emocje!

Udowodnisz sobie, że naprawdę potrafisz

Sport to nie tylko ruch czy rywalizacja, ale też przełamywanie własnych ograniczeń. Tak, jak i w życiu — każdy dzień to walka z własnymi słabościami, lękami, stresem czy problemami w życiu prywatnym oraz zawodowym. Dzięki treningom możesz nauczyć się, że aby wygrać, zawsze trzeba walczyć i pokonywać własne bariery. Zatem to doskonała lekcja, którą warto przekładać także na codzienne życie. Z czasem podczas uprawiania sportu będziesz czuć, że to całkowicie naturalne i automatycznie przełożysz takie nastawienie na swoje życie.

Obejrzyj prezentację i przekonaj się sam J

https://www.youtube.com/watch?v=KSmjz0wjh9M

 



 środa, 03. 06. 2020r.

  1. 5 wg planu klasy

 

Temat:Świat zawodów i rynek pracy.

Wydawać by się mogło, że wybór zawodu, który będziecie kiedyś wykonywać to czas jeszcze bardzo odległy. Jest w tym dużo prawdy, ale o przyszłości można myśleć już dzisiaj, po to, żeby odpowiednio się do tego momentu przygotować. Przede wszystkim trzeba określić swoje predyspozycje zawodowe, czyli cechy waszej osobowości, które pozwolą i pomogą Wam wykonywać określone zawody. Następnym, ważnym krokiem będzie wybór odpowiedniej ścieżki kształcenia, czyli wybór odpowiedniej szkoły. Żeby dostać się do szkoły, która pozwoli Wam osiągnąć wybrany zawód, pracę trzeba zacząć już dzisiaj. Jak? Rozwijać się, poszerzać wiedzę, a przede wszystkim odpowiedzialnie traktować swoje obowiązki, jako ucznia- jest to inwestycja w przyszłość Musicie też zdawać sobie sprawę z tego, że niektóre zawody giną i w momencie, kiedy Wy będziecie wkraczać na rynek pracy nie będzie już ich.

Wraz z rozwojem technologii jedne zawody giną, ale pojawiają się nowe. Studenci i uczniowie stają przed trudnymi wyborami. Co robić po skończonej szkole? Jakie kierunki opłaca się studiować? I w końcu – jakie są zawody przyszłości?

Kiedy mowa o zawodach przyszłości, często eksperci skupiają się wyłącznie na rozwoju technologii i dylemacie – które profesje zostaną zastąpione przez roboty. Tymczasem wraz z rosnącą długością życia, będzie rósł staż pracy – a z nim – konieczność przystosowania się do nowych oczekiwań na rynku.

Na określenie zawodów przyszłości – tej od 2030 roku pokusili się stratedzy z kanadyjskiej fundacji The Canadian Scholarship Trust Plan. Wymienili oni:

  • tele-chirurgów – sterujących maszyną zamiast bezpośredniej pracy rąk przy operacjach pacjentów,
  • nostalgistów mogących odtworzyć wspomnienia z przeszłości emerytom,
  • ekspertów ds. prostoty odpowiadających za uproszczenie narzędzi w firmach,
  • trenerów zdrowia.

Wśród zawodów, które są popularne obecnie i prawdopodobnie zainteresowanie nimi nie spadnie, wymieniają również m.in. policjantów, projektantów mody czy inżynierów energii odnawialnej.

Dla części ludzi wyznacznikiem atrakcyjności zawodu jest wysokość zarobków.

Patrząc na najbliższe lata, można z dużym prawdopodobieństwem ocenić, które zawody będą najbardziej opłacalne. Biorąc pod uwagę dane Głównego Urzędu Statystycznego, w 2018 r. najlepiej opłacaną branżą była ta zajmująca się informacją i komunikacją. Pracownik IT w ubiegłym roku otrzymywał przeciętnie 7980,97 zł brutto miesięcznie, równie wysokie zarobki należały do sekcji górnictwo i wydobywanie, gdzie płace również przekroczyły pułap 7,5 tys. zł brutto.

 

Dla wielu ludzi najważniejszą przesłankąw wyborze zawodu jestsatysfakcja z wykonywanej pracy. Zawód weterynarza niewątpliwie do takich należy

Zapraszam do poznania zawodu weterynarza- specyfiki jego pracy, sukcesów i porażek.

https://www.youtube.com/watch?v=2VjQgsCBDzM

  1. Przykłady zawodów w tym zawodów rzemieślniczych.
  2. Wykonywanie ćwiczeń określających preferencje zawodowe.
  3. Rola pracy w życiu człowieka.
  4. Mój przyszły zawód – dyskusja.
  5. Wirtualna wycieczka do tartaku - film. Poznanie zawodów związanych z obróbką drewna.

 



środa, 10. 06. 2020r.

  1. 5 wg planu klasy

Temat:Jak odnosić się do innych? czyli sztuka komunikacji.

Na początek dowiemy się: Co to jest komunikacja.

  1. Rozwiąż krzyżówkę Załącznik nr 1. odczytaj hasło. Zastanów się z czym kojarzy Ci się to słowo. Wyszukaj w dostępnych Ci źródłach znaczenie tego słowa.
  2. Rodzaje
  3. Komunikować się można w różny sposób. Nie tylko SŁOWA mówią o tym, co czujemy i chcemy przekazać innym. Wyróżniamy 2 sposoby komunikacji:
  • Werbalną,
  • Niewarbalną

KOMUNIKACJA – POROZUMIEWANIE SIĘ , PRZEKAZYWANIE MYŚLII UDZIELANIE WIADOMOSCI. 

(Słownik Wyrazów Obcych PWN)

KOMUNIKACJA WERBALNA – PRZEKAZYWANIE INFORMACJI ZA POMOCĄJĘZYKA POPRZEZ: MÓWIENIE, SŁUCHANIE, PISANIE I CZYTANIE

KOMUNIKACJA NIEWERBALNA MOŻE WYRAŻAĆ SIĘ PRZEZ:

sposób w jaki siedzimy, stoimy, chodzimy, kontaktujemy się wzrokowo, nasz wygląd: twarz, włosy, ciało, odzież i jej kolor,

ton głosu, natężenie i intonacja (mówienie chłodne, ciepłe, monotonne, dynamiczne, oschłe, ostre, łagodne,ciche, głośne, łagodne, spokojne lub nerwowe), wzdychanie, śmiech, płacz, błaznowanie, marszczenie brwi, uśmiechanie się, wyraz twarzy– mimika, dźwięki tj.: mruczenie, mlaskanie, gwizdanie, westchnienia, gesty, ruchy rąk, nóg, głowy, całego ciała, odległość, w jakiej stajemy od siebie, bliskość, dotyk.

  1. Zastosowanie przekazu niewerbalnego. Zaproś do ćwiczenia rodzeństwo lub rodzica. Zaprezentuj scenki zaproponowane w Załączniku nr 2. bez użycia słów ( kalambury, pantomima)
  2. Podstawy dobrej komunikacji- Załącznik nr.3
  3. praca mająca na celu sprawdzenie trafności spostrzeżeń dotyczących podstaw dobrej komunikacji- Załącznik nr 4

 

 

8e4814906398ab0a36d20bc2a47d0763.jpg
ea5f3f6b68e2ef937c8b6d192f9ebc27.jpg
e22e8c4861cb2b23c6f16c5fb0802c9f.jpg
db024a28be28cbeeda2c6e53970e3f3e.jpg
80d7767962aff3513497015c045aa266.jpg
3e785efaf9faea189f04b62c9489fc40.jpg
We use cookies

Na naszej stronie internetowej używamy plików cookie. Niektóre z nich są niezbędne dla funkcjonowania strony, inne pomagają nam w ulepszaniu tej strony i doświadczeń użytkownika (Tracking Cookies). Możesz sam zdecydować, czy chcesz zezwolić na pliki cookie. Należy pamiętać, że w przypadku odrzucenia, nie wszystkie funkcje strony mogą być dostępne.