WDŻ klasa 6b

8.05.20r. (piątek)

Lekcja 6

Temat: Rozwiązywanie konfliktów.

Konflikt jest zjawiskiem, które często pojawia się między ludźmi. Przyczyny konfliktów to sprzeczne cele i interesy. Konflikt to zjawisko, naturalne i niemożliwe do uniknięcia, ponieważ jest konsekwencją odmienności potrzeb i poglądów wśród ludzi.

Konflikt zazwyczaj kojarzy się z negatywnymi uczuciami, które towarzyszą konfliktom. Ponieważ konflikty pojawiają się nieuchronnie ważne jest aby potraktować je jako element, który wniesie korzyści między osobami konfliktu.

Pozytywne aspekty konfliktu: - poznanie stanowisk uczestników konfliktu - możliwość zastosowania metod asertywnych, które powodują wzrost samooceny - umiejętność negocjacji pozwala na znalezienie rozwiązania satysfakcjonujące wszystkie strony konfliktu

Negocjacje - ustępstwa - znalezienie rozwiązania w konfliktowej sytuacji.

Opowiadanie

W niedzielę jedna z krewnych złożyła wizytę rodzinie Nowaków składającej się z dwójki dzieci Zosi 10 lat i Wojtka- 9lat, pani Nowakowej oraz jej męża. W prezencie przyniosła rodzeństwu piłkę. Ponieważ nie powiedziała, dla kogo jest ta piłka, po jej wyjściu rozpętała się straszna awantura. Każde z dzieci uważało, że to ono dostało piłkę w prezencie. Zosia domagała się przyznania jej racji, ponieważ w trakcie ostatniej wizyty krewnej nie otrzymała żadnego prezentu. Wojtek upierał się przy swoim, ponieważ krewna była jego matką chrzestną. W czasie kłótni Zosia szarpała brata i podarła mu koszulę. Pani Nowakowa przeprowadziła krótki proces. Zosia została ukarana aresztem domowym na jedno popołudnie, a piłka zamknięta w szafie na klucz ze słowami: najwyraźniej wcale nie chcecie się nią bawić. Zosia była wściekłą na Wojtka ponieważ musiała siedzieć całe popołudnie w domu. Wojtek był zły na Zosię ponieważ nie mógł się bawić piłką.

Po przeczytaniu opowiadania razem z uczniami podsumuj opowiadanie: - nierozwiązany konflikt(piłka schowana w szafie i wciąż nieustalone reguły zabawy) - pani Nowakowa w złym humorze - konflikt między rodzeństwem

Wyliczy argumenty dlaczego piłkę powinna dostać - Zosia - Wojtek

Kolejny krok to opracowanie reguł korzystania z piłki.

Podsumowanie Aby rozwiązać konflikt należy wynegocjować wspólne stanowisko(ustępstwa każdej ze stron)oraz używać racjonalnych argumentów w sporze. Kolejnym krokiem, który pomoże w przyszłości to przestrzeganie umowy, która została wynegocjowana.

 


22.05.20r. (piątek)

Lekcja 6

Temat: Jak radzić sobie ze złymi emocjami?

  1. Narysuj duży” balon złości”.
  2. Zapisz w nim nazwy uczuć, emocji, sytuacji, które powodują wybuch konfliktów (wybuch balonu).
  3. Dokończ zdania, które towarzyszą nam w złości:

Nie znoszę robić……..

Irytuje mnie…….

Złości mnie…….

Denerwuje mnie……

4.Pomyśl,jak można uspokoić i wyciszyć złe emocje u siebie i u innych?


5.06.20r. (piątek)

Lekcja 6

Temat: Teraz, kiedyś, wkrótce.

Uzupełnij tabelkę, dzięki której zaobserwujesz u siebie zmiany w trakcie dzieciństwa, okresu dojrzewania i u progu dorosłości.

 

 


Kiedy miałem 8 lat

Teraz w wieku 12 lat

Kiedy będę miał 18 lat

Moje ulubione ubrania?

     

Mój najlepszy przyjaciel?

     

Mój największy skarb?

     

Mój stosunek do szkoły?

     

Czego najbardziej się bałam/em?

     

Kto codziennie mnie wspierał?

     

Moje największe marzenie?

     

Mój lubiony program w telewizji?

     

Moja ulubiona potrawa?

     

Moje hobby?

     

Mój ulubiony film?

     

 


19.06.20r. (piątek)

Lekcja 6

Temat: Kto ma wpływ na moje życie?

 Spotykamy różne osoby, które mają wpływ na nasze życie. Czasami jesteśmy świadomi tego wpływu, czasem spotkania z tymi osobami mijają niezauważenie. To ćwiczenie daje szansę na zastanowienie się i ocenę, w jaki sposób inni mogą na nas mieć wpływ.

Pytania pomocnicze.
1. Czy kiedy ktoś wywiera pozytywny wpływ na Twoje życie, mówisz mu o tym.
2. Jakie podobieństwa znajdujesz wśród ludzi, wywierających na Ciebie największy wpływ?
3. Jak myślisz, jaki Ty masz wpływ na czyjeś życie i postępowanie?
4. Co sprawia, że pewne spotkania z ludźmi pamiętamy bardzo dobrze, a inne znikają z naszej pamięci szybko?

Materiały;
Papier, kredki, dobry humor

Ćwiczenie:
Na kartce A4 odrysowujemy swoją dłoń. Kolejno ponumeruj palce, zaczynając od kciuka, 1, 2, 3, 4 i 5.

Na palcach narysowanej ręki napisz:
1. Imię osoby, którą najbardziej lubisz
2. Imię osoby, którą znasz i myślisz, że możesz najwięcej od niej się nauczyć
3. Imię osoby, którą znasz i myślisz, że ma największe zdolności przywódcze
4. Wybierz imię osoby z tych trzech, które wyżej wymieniłeś/aś, która ma najwięcej chęci w poznawaniu świata
5. Trzy słowa, które chciałbyś, aby użyto w opisie Twojej osoby.

 

 

 

 

 

 

 

 

8e4814906398ab0a36d20bc2a47d0763.jpg
ea5f3f6b68e2ef937c8b6d192f9ebc27.jpg
e22e8c4861cb2b23c6f16c5fb0802c9f.jpg
db024a28be28cbeeda2c6e53970e3f3e.jpg
80d7767962aff3513497015c045aa266.jpg
3e785efaf9faea189f04b62c9489fc40.jpg
We use cookies

Na naszej stronie internetowej używamy plików cookie. Niektóre z nich są niezbędne dla funkcjonowania strony, inne pomagają nam w ulepszaniu tej strony i doświadczeń użytkownika (Tracking Cookies). Możesz sam zdecydować, czy chcesz zezwolić na pliki cookie. Należy pamiętać, że w przypadku odrzucenia, nie wszystkie funkcje strony mogą być dostępne.