WDŻ klasa 6b
8.05.20r. (piątek)
Lekcja 6
Temat: Rozwiązywanie konfliktów.
Konflikt jest zjawiskiem, które często pojawia się między ludźmi. Przyczyny konfliktów to sprzeczne cele i interesy. Konflikt to zjawisko, naturalne i niemożliwe do uniknięcia, ponieważ jest konsekwencją odmienności potrzeb i poglądów wśród ludzi.
Konflikt zazwyczaj kojarzy się z negatywnymi uczuciami, które towarzyszą konfliktom. Ponieważ konflikty pojawiają się nieuchronnie ważne jest aby potraktować je jako element, który wniesie korzyści między osobami konfliktu.
Pozytywne aspekty konfliktu: - poznanie stanowisk uczestników konfliktu - możliwość zastosowania metod asertywnych, które powodują wzrost samooceny - umiejętność negocjacji pozwala na znalezienie rozwiązania satysfakcjonujące wszystkie strony konfliktu
Negocjacje - ustępstwa - znalezienie rozwiązania w konfliktowej sytuacji.
Opowiadanie
W niedzielę jedna z krewnych złożyła wizytę rodzinie Nowaków składającej się z dwójki dzieci Zosi 10 lat i Wojtka- 9lat, pani Nowakowej oraz jej męża. W prezencie przyniosła rodzeństwu piłkę. Ponieważ nie powiedziała, dla kogo jest ta piłka, po jej wyjściu rozpętała się straszna awantura. Każde z dzieci uważało, że to ono dostało piłkę w prezencie. Zosia domagała się przyznania jej racji, ponieważ w trakcie ostatniej wizyty krewnej nie otrzymała żadnego prezentu. Wojtek upierał się przy swoim, ponieważ krewna była jego matką chrzestną. W czasie kłótni Zosia szarpała brata i podarła mu koszulę. Pani Nowakowa przeprowadziła krótki proces. Zosia została ukarana aresztem domowym na jedno popołudnie, a piłka zamknięta w szafie na klucz ze słowami: najwyraźniej wcale nie chcecie się nią bawić. Zosia była wściekłą na Wojtka ponieważ musiała siedzieć całe popołudnie w domu. Wojtek był zły na Zosię ponieważ nie mógł się bawić piłką.
Po przeczytaniu opowiadania razem z uczniami podsumuj opowiadanie: - nierozwiązany konflikt(piłka schowana w szafie i wciąż nieustalone reguły zabawy) - pani Nowakowa w złym humorze - konflikt między rodzeństwem
Wyliczy argumenty dlaczego piłkę powinna dostać - Zosia - Wojtek
Kolejny krok to opracowanie reguł korzystania z piłki.
Podsumowanie Aby rozwiązać konflikt należy wynegocjować wspólne stanowisko(ustępstwa każdej ze stron)oraz używać racjonalnych argumentów w sporze. Kolejnym krokiem, który pomoże w przyszłości to przestrzeganie umowy, która została wynegocjowana.
22.05.20r. (piątek)
Lekcja 6
Temat: Jak radzić sobie ze złymi emocjami?
- Narysuj duży” balon złości”.
- Zapisz w nim nazwy uczuć, emocji, sytuacji, które powodują wybuch konfliktów (wybuch balonu).
- Dokończ zdania, które towarzyszą nam w złości:
Nie znoszę robić……..
Irytuje mnie…….
Złości mnie…….
Denerwuje mnie……
4.Pomyśl,jak można uspokoić i wyciszyć złe emocje u siebie i u innych?
5.06.20r. (piątek)
Lekcja 6
Temat: Teraz, kiedyś, wkrótce.
Uzupełnij tabelkę, dzięki której zaobserwujesz u siebie zmiany w trakcie dzieciństwa, okresu dojrzewania i u progu dorosłości.
|
Teraz w wieku 12 lat |
Kiedy będę miał 18 lat |
|
Moje ulubione ubrania? |
|||
Mój najlepszy przyjaciel? |
|||
Mój największy skarb? |
|||
Mój stosunek do szkoły? |
|||
Czego najbardziej się bałam/em? |
|||
Kto codziennie mnie wspierał? |
|||
Moje największe marzenie? |
|||
Mój lubiony program w telewizji? |
|||
Moja ulubiona potrawa? |
|||
Moje hobby? |
|||
Mój ulubiony film? |
19.06.20r. (piątek)
Lekcja 6
Temat: Kto ma wpływ na moje życie?
Spotykamy różne osoby, które mają wpływ na nasze życie. Czasami jesteśmy świadomi tego wpływu, czasem spotkania z tymi osobami mijają niezauważenie. To ćwiczenie daje szansę na zastanowienie się i ocenę, w jaki sposób inni mogą na nas mieć wpływ.
Pytania pomocnicze.
1. Czy kiedy ktoś wywiera pozytywny wpływ na Twoje życie, mówisz mu o tym.
2. Jakie podobieństwa znajdujesz wśród ludzi, wywierających na Ciebie największy wpływ?
3. Jak myślisz, jaki Ty masz wpływ na czyjeś życie i postępowanie?
4. Co sprawia, że pewne spotkania z ludźmi pamiętamy bardzo dobrze, a inne znikają z naszej pamięci szybko?
Materiały;
Papier, kredki, dobry humor
Ćwiczenie:
Na kartce A4 odrysowujemy swoją dłoń. Kolejno ponumeruj palce, zaczynając od kciuka, 1, 2, 3, 4 i 5.
Na palcach narysowanej ręki napisz:
1. Imię osoby, którą najbardziej lubisz
2. Imię osoby, którą znasz i myślisz, że możesz najwięcej od niej się nauczyć
3. Imię osoby, którą znasz i myślisz, że ma największe zdolności przywódcze
4. Wybierz imię osoby z tych trzech, które wyżej wymieniłeś/aś, która ma najwięcej chęci w poznawaniu świata
5. Trzy słowa, które chciałbyś, aby użyto w opisie Twojej osoby.