Ożywiamy obrazy mistrzów
Uczniowie klasy 7, omawiając na lekcji plastyki zagadnienia związane z fotografią, na chwilę zamienili szkolną pracownię techniczną w atelier fotografika. Zadanie, które mieli wykonać, polegało na wyszukaniu obrazu a później na wcieleniu się w postać z dzieła słynnego mistrza malarstwa. Oczywiście na wcześniejszych zajęciach przygotowali się do tego wydarzenia, przypominając sobie dzieła sztuki z czasopism, dodatkowej literatury, Internetu czy podręcznika do plastyki. Przed młodymi artystami pojawiło się wiele wyzwań: zgromadzenie odpowiednich rekwizytów, opracowanie scenografii, dobranie fryzur, stroju itp. Kiedy wszystko było już gotowe, należało odpowiednio się ustawić, przybrać teatralną pozę i wykonać zdjęcie przy użyciu sprzętu fotograficznego pozyskanego w ramach programu #Laboratoria Przyszłości. (Zestaw oświetleniowy: oprawa oświetleniowa światła stałego softbox, żarówka fotograficzna, statyw studyjny, aparat fotograficzny).
Czym są „Żywe obrazy”?
„Żywe obrazy” (fr. tableau vivant) to rekonstrukcja dzieła malarskiego lub rzeźby tworzona przy udziale ludzi, przedstawiających postawą, ubiorem, mimiką daną scenę. Popularność żywych obrazów przypada na XIX i początek XX wieku, kiedy przedstawienia odbywały się w domach prywatnych lub salach widowiskowych z udziałem amatorów lub aktorów zawodowych.
Celem ćwiczenia „Żywe obrazy” było zastosowanie innowacyjnych rozwiązań, zachęcanie do własnych interpretacji dzieła plastycznego, wspieranie uzdolnień młodzieży oraz rozwijanie wyobraźni twórczej. Uczniowie wykazali się wielką wrażliwością i kreatywnością. Lekcje plastyki nie muszą być monotonne, związane z czynnością malowania, rysowania i wpajaniem wiedzy o sztuce - to właśnie udowodnili siódmoklasiści.
Zapraszamy do obejrzenia wyjątkowej galerii sztuki
Dorota Charchut