Gimnazjaliści z Czarnej z wizytą w Hiszpanii
W związku z realizacją międzynarodowego projektu pn. „Sport jest uniwersalnym językiem”, uczniowie i nauczyciele Publicznego Gimnazjum w Czarnej wzięli udział w drugiej z kolei wizycie roboczej, która tym razem odbyła się w pięknym hiszpańskim mieście – Còrdobie, w dniach od 27 kwietnia do 4 maja 2013 r. Do Hiszpanii wyjechało tym razem sześcioro uczniów naszej szkoły (3 dziewczyny i 3 chłopców) z klas I i II gimnazjum oraz trzy nauczycielki. Warto także przypomnieć, że od września 2012 r. naszymi zagranicznymi partnerami w ww. projekcie Comeniusa są szkoły: Istituto Comprensivo №1 „Porcu Satta” i Scuola Secondaria Di Primo Grado „A. Rosas” – Quartu Sant’ Elena (Włochy), Türkiyem İlköğretim Okulu – Malatya (Turcja) oraz Colegio Divina Pastora - Còrdoba (Hiszpania).
Młodzież gimnazjalna wszystkich partnerskich szkół uczestniczyła w różnorodnych zawodach
i rozgrywkach sportowych, gdyż głównym celem projektu jest m. in. organizacja miniolimpiad sportowych ze szczególnym uwzględnieniem zasad fair play. Ważna jest również umiejętność komunikowania się w języku angielskim, gdyż uczniowie mają zapewnione zakwaterowanie w domach swoich zagranicznych koleżanek i kolegów.
Każde spotkanie robocze poprzedzone jest realizacją wielu zadań, które szkoły wykonują na bieżąco u siebie, a potem prezentują efekty swojej pracy podczas wizyty. Tak było i tym razem. W naszej szkole od listopada do kwietnia bieżącego roku szkolnego wykonano następujące zadania: opracowano prezentację multimedialną i album pt. „Historia igrzysk olimpijskich i wychowania fizycznego” począwszy od starożytności, aż do czasów współczesnych, z uwzględnieniem roli polskich sportowców i Polski jako kraju w tworzeniu europejskiej historii sportu. Kolejną prezentacją multimedialną była praca pt. „Sport i zdrowie”, przygotowana z myślą o uczestnictwie uczniów w konferencji z udziałem zaproszonych gości – znanych hiszpańskich sportowców z regionu Andaluzji. Młodzież z naszej szkoły, jak również ze szkół partnerskich zaprezentowała w języku angielskim wszystkim uczestnikom konferencji, jak promuje się zdrowie i sportowy tryb życia w ich szkole i w miejscowości, w której się ona znajduje. Kolejnym zadaniem było przeprowadzenie wśród uczniów całej szkoły ankiet na temat ich zainteresowań sportowych, sposobów spędzania przez nich wolnego czasu, ogólnie rzecz biorąc na temat sportowego trybu życia gimnazjalistów oraz ich rodzin. Ważnym zadaniem było także przeprowadzenie przez nauczycieli wychowania fizycznego badań dotyczących sprawności fizycznej uczniów. Wszystkie uzyskane w badaniach dane zostały zamieszczone w zbiorczym sprawozdaniu i przekazane koordynatorowi projektu. Na podstawie tych zestawień z każdej partnerskiej szkoły zostanie opracowany raport postępów, który będzie przesłany do narodowych agencji programu Comenius. Oprócz zadań wynikających ściśle z założeń projektu „Sport jest uniwersalnym językiem” polska grupa opracowała prezentację multimedialną - wspomnienia z pierwszej wizyty roboczej, z pobytu na Sardynii w listopadzie 2012 r. Prezentacja ta cieszyła się dużym zainteresowaniem wśród uczniów i nauczycieli z pozostałym partnerskich szkół.
Jak można się było tego spodziewać, najwięcej emocji dostarczały codzienne rywalizacje sportowe. A oto sukcesy naszych gimnazjalistów:
vortex chłopców – I i II miejsce (Marcin Janus, Maciej Para)
vortex dziewcząt – II miejsce (Karolina Kutrzuba)
skok w dal chłopców – I miejsce (Marek Kądzielawa - 4,93 m)
biegi chłopców na 1000 m – I miejsce (Marcin Janus)
biegi chłopców na 80 m – I miejsce (Marek Kądzielawa)
sztafeta chłopców - I miejsce
piłka nożna – II miejsce
koszykówka dziewcząt – II miejsce
koszykówka chłopców – III miejsce
skok w dal dziewcząt – IV miejsce
Oprócz udziału w zawodach sportowych wszyscy mieliśmy okazję zwiedzić Còrdobę. Jest to miasto w południowej Hiszpanii liczące około 322 tysięce mieszkańców. Jest stolicą regionu – Andaluzja, ośrodkiem przemysłowym, naukowym oraz turystycznym o światowym znaczeniu. Pierwotnie była to osada iberyjska, która w III w. p.n.e. znajdowała się pod panowaniem kartagińskim, a od ok. 200 r. p.n.e. była rzymską kolonią. W 711 r. została zdobyta przez Arabów. W 1236 r. miasto zajęli chrześcijanie i Còrdoba awansowała do rangi ośrodka handlu suknem i jedwabiem. W 1808 r. zdobyta została przez Francuzów w czasie wojen napoleońskich. W latach 1936 – 1939, w czasie wojny domowej w Hiszpanii, Còrdoba została opanowana przez siły frankistowskie związane z dyktatorem, generałem Francisco Franco. Tak więc, analizując historię tego miasta i regionu, można dziś odnaleźć ślady trzech kultur i trzech religii: chrześcijaństwa, judaizmu i islamu.
Bogata historia tego miasta odcisnęła piętno na jego dziedzictwie kulturowym i zabytkach. Miejscem wartym zwiedzenia jest zespół fortyfikacji Alkazar, który pełnił też rolę siedziby władców kastylijskich. Inną niezwykle osobliwą budowlą jest Mezquita, czyli wielki meczet pochodzący z VIII wieku. Budynek ten był wielokrotnie przebudowywany, a jego powierzchnia wynosi 23000 m². Dziś jest katedrą Kościoła rzymskokatolickiego. Interesującym obiektem jest również Puente Romano, czyli 16 łukowy most na rzece Gwadalkiwir.
Miasto przyciąga podróżnych licznymi festiwalami i imprezami. Do Còrdoby najlepiej pojechać jest właśnie w maju, ponieważ wtedy odbywa się tam najwięcej fiest. Większość świąt związana jest z kwiatami, na przykład Festival de los Patios Cordobeses, podczas którego miasto, wszystkie krzyże przyozdabia się kolorowymi kwiatami. Jest wtedy również organizowany konkurs na najładniej zagospodarowane i ukwiecone patio (w architekturze hiszpańskiej, portugalskiej i iberoamerykańskiej, wewnętrzny dziedziniec w pałacach, willach i domach, najczęściej wyłożony płytkami kamiennymi). Głównym świętem w tym rejonie Hiszpanii jest Feria de Cordoba, z charakterystycznymi tańcami, muzyką flamenco i wartym obejrzenia nocnym oświetleniem miasta.
Taniec flamenco posiada swe korzenie w dawnych religijnych tańcach orientalnych. W dzisiejszej jego postaci dopatrzyć się można wielu elementów tańca hinduskiego, takich jak ruchy ramion, dłoni i palców. Flamenco jest jednak dużo bardziej dynamiczne. Nie opowiada się tańcem historii i gestom nie przypisuje się konkretnych znaczeń. We flamenco ruchy ciała i gesty wyrażają pewne stany emocjonalne tancerza lub podkreślają znaczenie słów i charakter melodii, która im towarzyszy. Ostatecznie, interpretacja charakteru tańca i jego treści należy do subiektywnego odczucia widza.
Mówiąc o kulturze Hiszpanii, nie sposób nie wspomnieć o specjałach narodowej kuchni. Jest to typowa kuchnia sródziemnomorska, w której dominują potrawy z ryb, krewetek, ośmiornic, serów, owoców. Na całym świecie znana jest hiszpańska ryżowa paella, chłodnik gazpacho, ziemniaczana tortilla czy krem kataloński z mleka, jajek, śmietany, cukru waniliowego, brązowego cukru, cynamonu, z dodatkiem startej skórki z cytryny i pomarańczy. My mieliśmy okazję degustować paellę, którą dla wszystkich uczniów i nauczycieli przyrządził jeden z rodziców. Było to całkiem smaczne danie z ryżem
i kurczakiem. Innego dnia zostaliśmy poczęstowani typowym andaluzyjskim śniadaniem. Składało się ono z bułki polanej oliwą z oliwek i posypanej cukrem, a do picia podano słodkie, waniliowe mleko w kartoniku. Ten przysmak jednak nie przypadł nam do gustu, gdyż Polacy – jeśli już – wolą bułkę z masłem, nie oliwą.
Pobyt w Andaluzji zaowocował także przyswojeniem przez nas kilku praktycznych słówek z języka hiszpańskiego. Są to: Buenos días - Dzień dobry (rano), Buenas tardes - Dzień dobry (w pozostałych porach dnia), Hola (wymowa - ola) – cześć na powitanie, Adios – do widzenia lub cześć na pożegnanie,
Buenas noches – Dobranoc, Soy de Polonia. - Jestem z Polski, Cómo está? - Jak się masz?, Gracias (wym. grasjas) – Dziękuję, Quiero soñar (wym. kiero soniar) - Chce mi się spać, Grande – duży, Bonito – ładny, No entiendo – nie rozumiem, Hasta mañana! (wym. asta maniana) - Do jutra!
Podsumowując, można stwierdzić, że Andaluzja to region fascynujący swoimi kontrastami, zarówno pod względem kulturowym, jak i krajobrazowym. Podróżując po niej, trafiamy na pałace wzniesione przez Maurów i chrześcijańskie katedry, na surowe krajobrazy górskie oraz urodzajne równiny. Trzeba jednak wiedzieć, że Andaluzja nie ujawnia wszystkich swoich zagadek na pierwszy rzut oka. Jej poznanie wymaga poświęcenia dużej ilości czasu. Meczety, kościoły, wąskie uliczki w śródmieściu, przepiękne książęce rezydencje, mnóstwo kwiatów – to z pewnością zachwyci każdego turystę, bowiem Andaluzja to bezcenna perła europejskiego Orientu, mimo że nie położona na wschodzie. To kraina flamenco, corridy, siesty i fiesty. Miejscowe przysłowie mówi: „Andaluzyjczyk albo śpi, albo się bawi”,
a my to całkowicie potwierdzamy.
Barbara Socha
Cordoba - centrum miasta Cordoba - Mezquita
Panorama Cordoby Drużyna futbolowa
Marek w czasie wolnym nie nudził się... Hiszpańskie dziewczynki
Dyrektorzy szkoły polskiej i hiszpańskiej Panorama Cordoby
Hiszpańska szkoła Nasi medaliści
Grupa polskich medalistów Maj świętem kwiatów
Między nami medalistami Pani dyrektor i koordynator projektu Ignazio Mulas
Mezquita - meczet katedra Polacy i Włosi po meczu piłki nożnej
Mezquita Nagrodzeni uczniowie
Nauczyciel wychowania fizycznego w hiszpańskiej szkole W wolnych chwilach tenis
Polska i włoska grupa Polsko hiszpańskie przyjaźni
Hiszpańskie i polskie dziewczęta Polscy i tureccy nauczyciele oglądają mecz koszykówki
Przed szkołą Na stadionie lekkoatletycznym
Radość Włochów - zdobywców pucharu Niepełnosprawni sportowcy
Ulice Cordoby tonące w kwiatach Podróżowanie wierzchem z pewnością jest przyjemniejsze
Nasi uczniowie bez problemów znaleźli wspólny język z obcokrajowcami Wspaniała grupa Comeniusa