Gminne zawody w koszykówce (Igrzyska Młodzieży Szkolnej)
Sezon jesienno – zimowy przenosi rywalizację sportową szkół do hal sportowych, gdzie rozgrywane są zawody w grach zespołowych. W minionym tygodniu w hali w Czarnej odbyły się turnieje gminne w koszykówce dla młodzieży z klas 7 i 8.
Jako pierwsze do rywalizacji przystąpiły dziewczęta. W rozgrywanych we wtorek 15.11.22 zawodach wzięły udział reprezentacje czterech szkół: SP Czarna, SP Grabiny, SP Jaźwiny i SP Stara Jastrząbka. Zdecydowanym zwycięzcą tej rywalizacji okazała się drużyna z Czarnej, wysoko pokonując wszystkich rywali.
SP Czarna - SP Stara Jastrząbka 38:6
SP Czarna – SP Jaźwiny 34:2
SP Czarna – SP Grabiny 28:4
Skład zespołu: Olga Jensz (k), Olga Wulkowicz, Emilia Piekarz, Zosia Ćwik, Weronika Labak, Faustyna Baran, Anna Kizior, Nicole Ciebień, Karolina Myszkowska, Magda Malec.
17.11.22 swoje zawody rozegrali chłopcy, niestety stawiły się tylko dwie drużyny: SP Czarna i SP Grabiny. Mimo, że rozegrany został tylko jeden pojedynek emocji w czasie gry nie brakowało. Początek spotkania należał do zespołu z Grabin, który posiadał w swoich szeregach zawodników o bardzo dobrych warunkach fizycznych. Po kilku minutach gry do głosu doszli chłopcy z Czarnej, wykazując się lepszym przygotowaniem motorycznym i wyższymi umiejętnościami technicznymi. Dodatkowo tego dnia popisywali się wysoką skutecznością rzutów z dystansu i spod kosza. Mecz zakończył się wysokim zwycięstwem SP Czarna, wynik nie do końca oddaje jednak przebieg tej rywalizacji.
SP Czarna – SP Grabiny 21:7
Skład zespołu: Kacper Bugaj (k), Szymon Pękala, Krystian Tworek, Oskar Petela, Konrad Petela, Filip Drozd, Tomek Świerad, Wiktor Kleszcz, Michał Krawczyk, Mateusz Pluta.
Gratulacje, w grudniu walczymy w zawodach powiatowych.
Opiekun drużyn: Marek Wulkowicz
Taniec w różnych stylach – audycja muzyczna
Taniec jest kwintesencją życia, jego główną funkcją jest przekazywanie całego bogactwa psychiki ludzkiej. Taniec to też energia, która dodaje sił. Jest mową ciała, z pomocą której można przekazać wszystkie uczucia. Każda część ciała swobodnie wyraża jakąś myśl lub działanie. Taniec to wnętrze i sposób przekazu emocji przez ruch.
W dniu 17 listopada w naszej szkole odbyły się warsztaty taneczne dla klas 1 – 3. Zajęcia poprowadziła doświadczona instruktorka z Create Yourself. Warsztaty muzyką uświetniała Pracownia Jaszczur i Przyjaciele. Uczniowie mieli okazję poznać podstawy tańca towarzyskiego jak chociażby cha – cha, jive, samba, a także taniec nowoczesny jak jazz czy hip – hop. Było wesoło, muzycznie i skocznie.
Katarzyna Zielińska
Co z tą Damą? Gdzie ten Rembrandt?
W poszukiwaniu odpowiedzi uczniowie klasy siódmej pod opieką wychowawcy i pani Katarzyny Sidor- Bukowskiej udali się do Krakowa, a konkretnie do Muzeum Książąt Czartoryskich (oddział Muzeum Narodowego), gdzie mieści się najcenniejsza w Polsce i jedna z najcenniejszych kolekcji dzieł sztuki w Europie. Poznali tam między innymi burzliwe losy „Damy z gronostajem” Leonarda da Vinci (jednego z najpiękniejszych portretów na świecie, najważniejszego i najcenniejszy obrazu w polskich zbiorach) oraz „Krajobrazu z miłosiernym Samarytaninem” Rembrandta van Rijna, którego tematyka nawiązuje do przypowieści o miłosiernym Samarytaninie, opisanej w Ewangelii św. Łukasza. Uczniowie poznali również wiele innych arcydzieł, nie tylko z dziedziny malarstwa, ale także rzeźby, rzemiosła, militariów czy sztuki użytkowej.
Przy okazji pobytu w królewskim mieście Krakowie, pomimo niezbyt sprzyjającej aury, grupa odbyła krótki spacer po rynku, zajrzała do Sukiennic i Kościoła Mariackiego.
Nasza wizyta w Krakowie była krótka, ale bardzo wartościowa i co ważne, młodzież znalazła odpowiedzi na zadane w tytule pytania.
Agnieszka Mądry-Ukowska
Ogólnopolski Projekt Edukacyjny „Zabawa sztuką” 2022/2023
W roku szkolnym 2022/2023 dzieci z oddziałów przedszkolnych zostały zgłoszone do realizacji Ogólnopolskiego Projektu Edukacyjnego „Zabawa sztuką” autorstwa Dagmary Drabik. Projekt bazuje na założeniach Friedricha Froebla. W końcu jak mawiał sam Froebel: "Naśladujcie myśl, nie zaś formę". Przy okazji to również możliwość poszerzenia własnego warsztatu pracy. Jedynym z podstawowych założeń pedagogiki freblowskiej jest zabawa, a jak dodamy do tego sztukę, to powstanie nam wyjątkowa "Zabawa sztuką".
W edycji 2022/2023 żegnamy kolorowanki i odtwórcze aktywności. Niech podejmowane przez dzieci działania będą twórcze, kreatywne i niepowtarzalne.
- W powietrzu pachnie już jesienią. Codzienne spacery do pobliskiego parku udowodniły, że jesień zbliża się do nas wielkimi krokami. Nasze obserwacje pierwszych jesiennych liści opadających z drzew skłoniły nas do odzwierciedlenia tej niepowtarzalnej atmosfery w pierwszym zadaniu z projektu „Nietypowy pędzel”. Podczas „burzy mózgów” nt. czym zastąpić tradycyjny pędzel? - padła odpowiedź przedszkolaków: „A może kuchenna gąbka”. Po przygotowaniu pociętej gąbki na różne kawałki, farby plakatowe oraz szkice drzew, do dzieła: delikatnie zamaczając gąbkę w farbie i odbijając ją na koronie drzewa tworząc jesienne liście. Zabawy nie było końca. Kontynuując wspaniałą twórczość dzieci zamieniły swoje małe dłonie w pieczątki. Odbijając na czystych kartkach papieru brązowe „łapki” stworzyły igiełki jesiennego zwierzątka jakim jest jeż. Proste prawda, a jakie efektowne. Zapraszamy do fotogalerii.
- Muzyka w sercach nam gra! Przedszkolaki przekonały się, że twórczość Vivaldiego nie jest nam obca. Dzieci wykonały drugie projektowe zadanie pt. „Muzyczny obraz" tworząc przepiękne prace plastyczne w rytm utworu „Cztery Pory Roku – Jesień” jednego z najznakomitszych kompozytorów. Mali artyści otrzymali sylwetkę baletnicy, a ich zadaniem było z kolorowych liści, traw, suszonych kwiatów stworzenie odpowiedniego stroju prawdziwej tancerki poruszającej się na scenie w rytm melodii Vivaldiego.
Koordynatorzy projektu: Lada Marta, Pękala Małgorzata, Cygan Marta
Ogólnopolski Projekt Edukacyjny „Mysia w Europie”
Klasa 2 b przystąpiła w tym roku szkolnym do projektu edukacyjnego „Mysia w Europie", który ma na celu poszerzać wiedzę na temat kultury i sztuki państw europejskich. Pierwsze zajęcia odbyły się 26.09, podczas których uczniowie wykonali symboliczny paszport, by potwierdzić swoja tożsamość i polskie obywatelstwo. Wtedy też zapoznaliśmy się z Mysią, naszą przewodniczką.
Wędrówkę rozpoczęliśmy od Polski. Wirtualnie zwiedzaliśmy Kraków i Zamek na Wawelu. Poznaliśmy legendę o Smoku Wawelskim. Drugim miastem, w którym się zatrzymaliśmy była stolica naszego kraju, czyli Warszawa. Uczniowie zapoznali się z legendą pt.: „Wars i Sawa”, która jest piękną historią o miłości. Zgodnie z zapisem relacja syreny i rybaka dała początek nazwie stolicy. Trzecim miejscem na naszej mapie było Pomorze, a dokładnie Gdańsk. Uczniowie poznali największe zabytki tego miasta, jak chociażby Fontannę Neptuna, Żurawia, Stocznię Gdańską. W przeddzień Święta Niepodległości przypomnieliśmy sobie symbole narodowe, wykonaliśmy karty pracy, na których zaznaczaliśmy granice Polski, najdłuższą rzekę, stolicę Polski czy naszych sąsiadów.
Aktualnie pakujemy walizki, by w najbliższym czasie udać się w podróż do słonecznej Hiszpanii.
Katarzyna Zielińska