Wycieczka klas: Va, Vb, VI do Wieliczki i Krakowa
13 grudnia 2021 r. uczniowie klas: Va, Vb i VI z naszej szkoły uczestniczyli w wycieczce dofinansowanej przez rządowe przedsięwzięcie Ministra Edukacji i Nauki pn. „Poznaj Polskę”. W wyjeździe udział wzięło 36 uczniów. Program wycieczki obejmował zwiedzanie wielickich podziemi oraz warsztaty w Muzeum Żup Krakowskich w Wieliczce, a także zwiedzanie Bazyliki Mariackiej w Krakowie.
W Wieliczce uczniowie brali udział w zajęciach pt. „Bohaterowie wielickich podziemi”, gdzie współzawodniczyli podzieleni na grupy – „załogi kopalniane”, które w odpowiednich miejscach rozwiązywały różne zadania. Punktacja wyłoniła zwycięską drużynę. Następnie uczniowie brali udział w godzinnych warsztatach edukacyjnych, podczas których poznali zamkowe kolekcje solniczek i obrazów, dowiedzieli się m.in. co oznaczają terminy: kolekcja, kolekcjoner, numizmatyk, filatelista. Zajęciom towarzyszyły rekwizyty, karty pracy, gra „memory”.
W Krakowie uczestnicy wycieczki podziwiali zabytkowy rzymskokatolicki kościół parafialny, zwany także bazyliką Mariacką lub kościołem Mariackim. Na Rynku uczniowie mogli usłyszeć hejnał – melodię graną codziennie, przez całą dobę, o każdej pełnej godzinie z małego pomieszczenia u szczytu wieży wyższej – Hejnalicy. Wewnątrz kościoła podziwiali uznawany przez wielu za najcenniejsze dzieło sztuki w Krakowie – Ołtarz Wita Stwosza, czyli tzw. Ołtarz Mariacki.
Udział w wyciecze umożliwił młodzieży poznanie tradycji, zabytków kultury i historii Polski, co stanowiło doskonałe urozmaicenie zajęć lekcyjnych.
Beata Sasak, Zofia Knych
17 grudnia - „Międzynarodowy Dzień Bez Przekleństw”
17 grudnia obchodziliśmy „Międzynarodowy Dzień Bez Przekleństw”. W naszym kraju jest to dość młode święto, znane od kilku lat. Istotą tego dnia jest zwrócenie szczególnej uwagi na czystość i piękno polskiej mowy oraz powstrzymanie się od słów wulgarnych i powszechnie uznawanych za obraźliwe.
W naszej szkole ten dzień obchodzony był pod hasłem STOP Wulgaryzmom. Z tej okazji chętni uczniowie wykonali plakaty zawierające hasła i wskazówki: jak zapobiegać wulgaryzmom i dlaczego nie powinno się ich używać. Przy tej okazji młodsi uczniowie dyskutowali także na temat przemocy i przygotowali również takie plakaty. Wszyscy uczniowie włożyli wiele pracy w wykonanie plakatów i wykazali się dużą pomysłowością. Plakaty zostały wyeksponowane na parawanach na górnym korytarzu szkolnym. Można je również podziwiać na załączonych zdjęciach. Za wykonanie przepięknych plakatów serdecznie dziękujemy.
Opiekunowie Samorządu Uczniowskiego: Marzena Hebda, Mirosława Kubicka
„Życie to teatr…” – zajęcia teatralne
W dniu 8 grudnia 2021 r. w oddziałach przedszkolnych odbyły się zajęcia teatralne. Podczas spotkania przybliżone zostały najważniejsze pojęcia związane z teatrem, np.: aktor, scena, widownia, kurtyna, przedstawienie. Co więcej uczniowie próbowali swoich sił w różnych technikach teatralnych, takich jak: pantomima, teatr ruchu, teatr lalkowy. Jako mali aktorzy wykonywali ćwiczenia z zakresu emisji głosu oraz dykcji. Nasze dzieci poznały zasady kulturalnego zachowania się w teatrze. Oglądając fragment przedstawienia teatralnego uczniowie docenili zaangażowanie oraz wysiłek, jaki musieli włożyć w swoją pracę zawodowi aktorzy. Teatr w rozwoju młodego człowieka odgrywa znaczącą rolę! Przedszkolaki uczestnicząc w życiu kulturalnym mogą odnaleźć wiele pozytywnych wzorów zachowania. To był dzień pełen emocji i estetycznych wrażeń. Dopełnieniem spotkania było obejrzenie przez najmłodszych teatrzyku kukiełkowego, przygotowanego przez p. Martę Cygan i p. Grażynę Majkę – Rogowską. Dzieci zobaczyły bajkę pt. „Jaś i Małgosia” Panie nauczycielki wykazały się pomysłowością i doskonałą dykcją! To był dokonały teatr kukiełkowy o czym świadczyły gromkie brawa przedszkolaków!
Drodzy Rodzice! A może teatr w domu?
W linku ćwiczenia buzi i języka, inspiracja stworzenia w kilka minut pacynki ze skarpety i propozycja wyczarowania w warunkach domowych teatru
https://youtu.be/JmlWtzAdFe0
https://www.youtube.com/watch?v=Xq9N9KHoFBQ
A może teatr cieni stworzony z rąk i lampki? Bardzo ekonomiczna wersja teatru o dużym ładunku ekspresji
A może teatr paluszkowy? Tu gotowe szablony do pokolorowania i wycięcia. Bardzo kreatywna zabawa
https://mojedziecikreatywnie.pl/wp-content/uploads/2016/07/Paluszkowe-zabawy-1.pdf
A może kalambury? To wprawka do odgrywania krótkich etiud teatralnych. W linku propozycja haseł, zapisanych obrazkowo do pokazywania, żeby pozostali odgadywali
http://www.holkapolka.pl/wp-content/uploads/2018/04/urodzinowe-kalambury.pdf
Wspaniałych wrażeń!
Marta Cygan
Zagrożenia wynikające z hazardu
Dnia 26 listopada 2021 r. uczniowie klasy 7a i b uczestniczyli w prelekcji na temat: „Zagrożenia wynikające z hazardu i gier komputerowych online”.
Akcję honorowym patronatem objął Minister Edukacji i Nauki. Jej założenia wpisują się w działania MEiN w zakresie poprawy bezpieczeństwa uczniów i wzmocnienia profilaktyki uzależnień w szkołach i placówkach oświatowych.
Cel aktualnej edycji akcji i jej odbiorcy
Akcja ma przede wszystkim zwrócić uwagę na kwestie takie jak uzależnienie, problemy wyizolowanie społeczne, które wynikają z nadmiernego korzystania z gier komputerowych wśród dzieci i młodzieży. A także pokazać z jakim ryzykiem wiąże się rozpowszechnianie gier online z elementami hazardu i typowych gier hazardowych.
Hazard jest szczególnie niebezpieczny dla młodych
Nieświadomi zagrożenia młodzi ludzie traktują hazard w sieci jako niewinną formę rozrywki. Organizatorzy nielegalnych kasyn internetowych często oferują nowym graczom możliwość grania za darmo, aby w efekcie uzależnić od gry za pieniądze. Częstym zjawiskiem jest również oferowanie nagród w postaci wirtualnych żetonów. Gracze mogą posługiwać się nimi podczas kolejnych gier. Witryny internetowe oferują ruletkę i pokera, a kolorowa grafika z realistycznym dźwiękiem i obrazem są bardzo atrakcyjne dla młodych osób. Nie bez znaczenia pozostają też emocje gracza związane z rywalizacją. To wszystko sprawia, że hazard online, nawet bez pieniędzy, jest wciągający i ekscytujący.
Prelekcję przeprowadziły trenerki z ramienia Izby Administracji Skarbowej w Rzeszowie.
Małgorzata Pękala
Akcje w szkole- szkoła w akcji
W ostatnich tygodniach nasza szkoła wzięła udział w różnych akcjach i przedsięwzięciach. Oto one:
"Otwarte krajobrazy”- była to akcja skierowana do wszystkich uczniów, a związana była z corocznym Dniem Krajobrazu przypadającym 20 października. Uczniowie przygotowali piękne prace związane z otaczającym ich krajobrazem, wykonali fotografie, plakaty z poradami dotyczącymi ochrony krajobrazu. Wszyscy uczniowie otrzymali drobne upominki. Zaangażowanie uczniów było poprzedzone lekcjami o krajobrazie na lekcjach geografii, spacerami, które miały zwrócić uwagę na wartość krajobrazu w życiu codziennym. Krajobraz to nie tylko panorama lecz miejsce, z którym się identyfikujemy, do którego chcemy wracać, którego doświadczamy wszystkimi zmysłami.
„Dyktando Niepodległościowe- Po polsku o historii”- to wyjątkowy projekt edukacyjny, w którym nasi uczniowie z kl. 4-8 rywalizowali w tradycyjnym dyktandzie. Tematem przewodnim były powstania śląskie. W tej trudnej lekcji języka polskiego wzięło udział 24 uczniów. Najlepsze prace Aleksandry Wantuch, Hanny Szot, Karoliny Kubickiej, Aleksandry Para, Julii Bielatowicz i Oliwii Kubickiej zostały odesłane do weryfikacji.
„Szkoła do Hymnu”- już po raz 4. nasza szkoła 10 listopada o symbolicznej godzinie 11: 11 odśpiewała wraz z całą Polską „Mazurka Dąbrowskiego”. Ten wspólny śpiew (choć w maseczkach, bo mamy pandemię) brzmiał równie mocno, jak we wcześniejszych latach i był jednym z elementów świętowania kolejnej rocznicy odzyskania niepodległości przez Polskę.
„BohaterON”- celem tej akcji jest upamiętnienie i uhonorowanie uczestników powstania warszawskiego oraz promocji historii XXw. Projekt edukuje młodych Polaków, bazując na historii powstańców, wzmacnia poczucie tożsamości narodowej, krzewi postawy patriotyczne i buduje wrażliwość społeczną. Nasi uczniowie na lekcjach historii i godzin wychowawczych poznawali historię powstania warszawskiego i losy jego bohaterów. Efektem ich pracy były m,in. plakaty o powstaniu warszawskim czy kartki życzeniami i pozdrowieniami , które zostały wysłane do fundacji odpowiedzialnej za ich dostarczenie żyjącym powstańcom.
Anna Para, Zofia Knych