Wycieczka do Krakowa
Dnia 27 października 2021r. uczniowie klasy 2b i 3a pojechali w ramach programu Ministra Edukacji i Nauki „Poznaj Polskę” na wycieczkę do Krakowa.
Uczniowie rozpoczęli wycieczkę od spaceru Traktem Królewskim. Przeszli Bramą Floriańską, zwiedzili rynek Starego Miasta, Kościół Mariacki, Sukiennice, następnie ulicą Grodzką udali się w kierunku Wawelu. Wprowadzeniem do szczegółowego poznania dawnej stolicy Polski był wspaniały rejs po Wiśle statkiem „Legenda”, podczas którego jego uczestnicy nie tylko mogli cieszyć się otaczającym widokiem ale jednocześnie audio-przewodnik opowiadał im o najważniejszych obiektach widocznych podczas rejsu. Na Wawelu oprócz komnat podziwiali niepowtarzalną wystawę arrasów zamówionych przez króla Zygmunta Augusta. Zobaczyli i poznali historię władców Polski na przestrzeni dziejów oraz zapoznali się z legendami związanymi z Wawelem. Następnie wszyscy w bardzo dobrych humorach wyruszyli na zwiedzanie Opactwa Benedyktynów w Tyńcu. Uczniowie zapoznali się z historią klasztoru i mieli możliwość wzięcia udziału w warsztatach „Od tabliczki po ebooki, czyli historia książki” oraz wykazali się umiejętnością pisania gęsim piórem. Zgodnie z zasadą „coś dla ciała, coś dla ducha” uczestnicy wycieczki pokrzepili się smacznym obiadem w klasztornej restauracji.
Późnym popołudniem zadowoleni i pełni niezapomnianych wrażeń powrócili do Czarnej.
Magdalena Mikosz, Marta Lada, Katarzyna Zielińska, Marta Cygan
Porządkowanie cmentarza wojennego
W dniu 22.10.2021 r., w piątkowe słoneczne popołudnie, uczniowie z klas VII b i VIII c wraz z opiekunami Samorządu Uczniowskiego – panią Mirosławą Kubicką i panią Marzeną Hebda, z zaangażowaniem wzięli udział w akcji uporządkowania cmentarza wojennego na Starym Cmentarzu w Czarnej. Po uprzątnięciu pomnika żołnierzy oraz grobów zostały złożone znicze oraz symboliczna wiązanka w celu uczczenia pamięci o bohaterach naszej wolności.
Dziękujemy uczniom za zaangażowanie i wspaniale wykonaną pracę.
Opiekunowie Samorządu Uczniowskiego
Cyberprzemoc i mowa nienawiści w Internecie
Przemoc rówieśnicza z użyciem mediów elektronicznych stała się w ostatnich latach poważną kwestią społeczną. Wyniki badań pokazują, że przemocy w sieci doświadcza ponad połowa dzieci w Polsce. Specyfika Internetu i telefonów komórkowych, powoduje, że nawet pozornie błahe akty cyberprzemocy stanowią dla ich ofiar poważny problem, z którym często nie potrafią sobie poradzić.
W ramach działań profilaktycznych 21 października 2021 r. przy współpracy z Prokuraturą Rejonową w Dębicy została przeprowadzona prelekcja dla uczniów klas 5. Spotkanie poprowadził asystent prokuratora pan Michał Susz.
Spotkanie obejmowało szereg zagadnień:
- czym jest cyberprzemoc, nienawiść i hejt?
- jak radzić sobie z hejtem i cyberprzemocą?
- odpowiedzialność nieletniego przed sądem
- jak powstaje hejt w Internecie?
- formy cyberprzemocy.
Kolejnym etapem spotkania z młodzieżą była pogadanka na temat korzystania z Internetu i portali społecznościowych. Uświadomiła ona zebranym, jakie konsekwencje niesie za sobą pochopne i nieodpowiedzialne korzystanie z Internetu.
Pamiętajmy! Kompromitujące i poniżające treści umieszczone w sieci są dostępne dla wielu osób w bardzo krótkim czasie, a wpisy pomimo, że zostaną usunięte, to ich kopie i tak pozostają do odtworzenia.
Katarzyna Zielińska
Międzynarodowy program edukacyjny Emocja
Klasa 3 w roku szkolnym 2021/22 realizuje Międzynarodowy Projekt Edukacyjny „Emocja” autorstwa Marzeny Dziadkowiec i Krystyny Grzegrzółki. Celem którego jest wspieranie rozwoju społecznego i emocjonalnego dzieci.
We wrześniu realizowaliśmy I moduł – „Kreatywność”, który miał na celu rozbudzenie wiary dzieci we własne możliwości, rozwijanie ich kreatywności oraz empatii. Powstał on przy współpracy z profilem „Migu Mig – zabawy z językiem migowym”.
We wtorek 15 września obchodziliśmy Międzynarodowy Dzień Kropki. Tego dnia dzieci ubrały się w „kropkowane” ubrania. Był to bardzo twórczy dzień: zorganizowaliśmy w naszej sali Kącik Emocji, poznawaliśmy je oraz uczyliśmy się zaznaczać nasze emocje, jakie odczuwaliśmy na początku i na końcu zajęć na termometrach emocji. Następnie wykonaliśmy prace plastyczną z wykorzystaniem Technologii Informacyjno – Komunikacyjnej „Żywa Kropka”. Każdy uczeń namalował swoją kropkę, która dzięki użyciu aplikacji Quiver ożyła i unosiła się w powietrzu oraz była w formacie 3D.
Na kolejnych zajęciach uczniowie próbowali odkryć swoją Super Moc. Ich zadaniem było namalowanie tego, w czym są Mistrzami. Dowiedzieliśmy się w ten sposób, że w klasie mamy Mistrzynie śpiewu, tańca, a także Mistrzów piłki nożnej, biegania, gier komputerowych a nawet znawców maszyn rolniczych. Pomimo tego, że powstała grupa sportowców, grupa umysłów ścisłych, grupa artystów itp., to celem zadania było pokazanie dzieciom, że możemy mieć podobne talenty, ale też że każdy z nas jest wyjątkowy.
Na następnym spotkaniu rozmawialiśmy na temat: niepełnosprawności, empatii, języka migowego, osób niesłyszących, szacunku do każdego, bez względu na jego niepełnosprawność, inny kolor włosów czy skóry. Zadaniem uczniów było odkodowanie ukrytej wiadomości. Nauczyliśmy się kilku grzecznych słów w polskim języku migowym: proszę, dziękuję, przepraszam oraz nauczyliśmy się zamigać dzień dobry, cześć i do widzenia. Spróbowaliśmy sił w miganiu alfabetu. Duża część uczniów potrafi przemigać już swoje imię. Była to akcja z okazji Międzynarodowego Tygodnia Głuchych we współpracy z profilem „MiguMig – zabawy z językiem migowym”.
Każdy uczeń otrzymał kartę pracy „kropkowe doświadczenia”, gdzie zadaniem było uzyskać kropki za pomocą np.: kawy, plasteliny, ketchupu, mydła czy szpilki. Drugą kartą pracy było „30 dni kreatywności”, gdzie uczniowie począwszy od pierwszego dnia realizacji projektu mieli namalować w okienku, każdego dnia wybrany przez siebie obrazek.
Prezentujemy Wam galerię z pracami, które zostały wykonane w ramach realizacji I modułu. Z niecierpliwością czekamy na zadania z II modułu.
Realizacja projektu Katarzyna Zielińska
Konkurs plastyczny
Drodzy uczniowie!
Serdecznie zapraszamy Was do wzięcia udziału w konkursie plastycznym na zaprojektowanie logo Szkolnego Klubu Wolontariatu. Praca musi być wykonana na formacie A4 z dowolnych materiałów oraz dowolną techniką plastyczną, powinna być także oznaczona imieniem i nazwiskiem oraz klasa autora. W konkursie udział mogą wziąć tylko uczniowie klas 4-8. Wszystkie Gotowe prace prosimy składać do sekretariatu do 29 października 2021r. (tj. piątek).
Pomysłodawcę najciekawszej pracy czeka atrakcyjna nagroda (; Liczymy na Waszą kreatywność i liczny udział!
Członkinie Szkolnego Klubu Wolontariatu- Julia i Zofia Brożyna, klasa 8a
Konkurs plastyczny ogłoszony w naszej szkole na zaprojektowanie loga Szkolnego Klubu Wolontariatu, został rozstrzygnięty. Praca dotyczyła klas 4-8, w dowolnej technice, na formacie A4. W konkursie wzięło udział dziewięcioro uczniów naszej szkoły, którzy wykazali się swoimi pomysłami. Jury, w składzie: pani Dorota Charchut i wice-dyrektor pani Magdalena Łączak, wybrały pracę ucznia klasy piątej b Szymona Pary, którego pomysł zostanie oficjalnym logiem naszego szkolnego klubu wolontariatu. Pani dyrektor wręczyła uczniom nagrody, zwycięzca otrzymał nagrodę główną – encyklopedię piłki nożnej a pozostali uczestnicy, upominki w postaci rodzinnych gier kieszonkowych. Szymonowi gratulujemy wygranej oraz wszystkim uczniom dziękujemy za udział w konkursie.
Opiekun Szkolnego Klubu Wolontariatu - Ewelina Kramarczyk-Ćwiok