Akcje Samorządu Uczniowskiego
Samorząd Uczniowski od lutego do czerwca zorganizował kilka ciekawych akcji, których celem była między innymi integracja zespołów klasowych oraz całej społeczności szkolnej. Zainteresowaniem wśród uczniów cieszyły się następujące akcje:
- „Dzień koszuli w kratkę”;
- „Dzień w butach nie do pary”;
- „Zamiana ról – uczeń w roli nauczyciela”;
- „Dzień kwiatów”;
- „Aktywna przerwa”.
Wszystkim uczniom, którzy brali udział w zabawie dziękujemy.
Opiekunowie Samorządu Uczniowskiego
Święto Rodziny w oddziale przedszkolnym
12 czerwca 2024 roku odbyła się w naszej szkole piękna uroczystość – Święto Rodziny. Na wstępie Pani Dyrektor Marta Markowicz przywitała serdecznie zaproszonych gości. W hali sportowej naszej szkoły dzieci z klas 0 zaprezentowały przedstawienie pt. „Brzydkie Kaczątko” czytane przez narratorów i wzbogacone tańcami oraz wiersze i piosenki dedykowane rodzicom. W trakcie uroczystości Rodzice mogli podziwiać swoje pociechy, nagradzając ich gromkimi brawami. Mali artyści następnie obdarowali Rodziców własnoręcznie wykonanymi laurkami. Po zakończeniu przedstawienia goście zostali zaproszeni na słodki poczęstunek. Spotkanie upłynęło w miłej i serdecznej atmosferze.
Wszystkim Mamusiom i Tatusiom z okazji ich święta życzymy wszystkiego najlepszego!
Stanisława Stalec, Magdalena Mikosz
„Gminny Dzień Dziecka”
Jest wiele dni w roku, które dzieci lubią najbardziej, 1 czerwca jest niewątpliwie jednym z nich. Jest to dzień szczególny w życiu dzieci na całym świecie. W Parku turystyczno-rekreacyjnym w Czarnej odbył się Gminny Dzień Dziecka, pod patronatem Wójta Gminy, w imieniu którego prowadząca imprezę Radna, złożyła dzieciom najserdeczniejsze życzenia z okazji ich święta.
Impreza plenerowa w parku rozpoczęła się punktualnie o 14.00, występem najmłodszych uczniów z Publicznego Przedszkola w Czarnej oraz Publicznej Szkoły Podstawowej w Czarnej.
Uczniowie z naszej szkoły pochwalili się zdolnościami tanecznymi i zaprezentowali:
- taniec hiszpański, który przygotowała Pani Stanisława Stalec,
- taniec kapeluszy, w wykonaniu wychowanków Pani Magdaleny Mikosz,
- taniec kowbojski, pod bacznym okiem Pani Marty Cygan.
Każdy z tych tańców kosztował dużego zaangażowania uczniów a przede wszystkim cennego czasu spędzonego na próbach. Agnieszka Wajda, która na co dzień jest trenerem personalnym oraz instruktorem tańca, przygotowała kilka grup tanecznych, które zatańczyły: hip-hop, salsa, balet. Dobra zabawę i występy nie przerwał nawet deszcz.
Niezastąpieni strażacy przygotowali dla naszych małych i dużych wiele atrakcji. Szczególnym zainteresowaniem cieszył się strażacki tor przeszkód z OSP Czarna. Ponadto dzieci mogły wziąć udział w konkursach sprawnościowych z licznymi nagrodami. Były to konkurencje: tor z przeszkodami, skoki w workach, rzut piłką do celu.
Koło łowieckie wraz ze strażakami zachęcali do degustacji grillowanych kiełbasek. W programie dnia znalazły się również: malowanie twarzy, dmuchańce, wata cukrowa, lody, balony.
To był dzień pełen wrażeń i emocji.
Wyrazy podziękowania dla wszystkich osób zaangażowanych w organizację imprezy. Wydarzenie było współfinansowane ze środków Gminy Czarna.
Małgorzata Pękala, Renata Brzeska, Jerzy Ostręga
„Hej Bieszczady, hej Bieszczady…"
Chciałoby się zaśpiewać na wspomnienie trzydniowej wycieczki, w której w dniach 27 - 29 maja uczestniczyli uczniowie klasy ósmej i siódmych. Naszą przygodę zaczęliśmy od zwiedzania największego w Polsce Skansenu - ponad 180 drewnianych chat, sadyb, domków i świątyń z terenu dawnych Bieszczadów – ostatni zachowany kawałek Bojkowszczyzny w Polsce. Z Sanoka udaliśmy się do Soliny. Z widokowej kolejki gondolowej podziwialiśmy Jezioro Solińskie i bieszczadzkie krajobrazy, nie zabrakło też spaceru po koronie najwyższej tamy w Polsce- Zapory Solińskiej. Następnym punktem programu były Uherce Mineralne, skąd ruszają Bieszczadzkie Drezyny Rowerowe- lekkie 4-osobowe konstrukcje, napędzane siłami mięśni przez dwóch „kolejowych rowerzystów”. Dwugodzinna przejażdżka była relaksującym, a zarazem ostatnim akcentem, pełnego wrażeń pierwszego dnia naszej wyprawy.
Po dłuuuuugiej nocy, zwarci i gotowi ruszyliśmy czerwonym (dosyć wymagającym) szlakiem na Połoninę Wetlińską. Wysiłek się opłacił, bo widoki z góry, które tam zastaliśmy zapierały dech w piersiach i zrekompensowały trud i wylany pot. Po pięciogodzinnej wędrówce na twarzach uczniów (oprócz oczywiście zmęczenia) malowała się ulga i niezmierna satysfakcja - był to naprawdę godny podziwu wyczyn. W tym miejscu należą się słowa uznania dla uczniów, szli w górę „jak burza”, bez narzekania i marudzenia. Brawo!!! Drugi dzień wycieczki zakończyliśmy grami i zabawami ruchowymi, przy pieczonych na grillu kiełbaskach.
W ostatnim dniu, po śniadaniu ruszyliśmy w kierunku Czarnej. Po drodze zwiedziliśmy, położone na skalistym wzgórzu ruiny zamku Kamieniec w Odrzykoniu. Przeszedł on do historii nie tylko jako budowla obronna, ale także jako miejsce, które zainspirowało do powstania jednej z najsłynniejszych polskich komedii. Bowiem to tu miał miejsce spór o mur graniczny między dwoma właścicielami zamku, który posłużył Aleksandrowi Fredrze do napisania sztuki pt. „Zemsta”. Uczniowie zwiedzili tu również interaktywną salę tortur i wzięli udział w warsztatach ceramicznych. Ostatnim już punktem naszej wyprawy było zwiedzanie Muzeum Przemysłu Naftowego i Gazowniczego im. Ignacego Łukasiewicza w Bóbrce. Muzeum położone jest na terenie czynnej do dzisiaj kopalni ropy naftowej. W otoczeniu przepięknego lasu bobrzeckiego znajdują się XIX-wieczne kopanki, w których można zobaczyć naturalną ropę naftową, czyli czarne złoto. Spacerując alejkami ukazywały nam się unikatowe urządzenia związane z przemysłem naftowym, rafineryjnym i gazowniczym pochodzące z XX wieku. Dzięki nowoczesnym ekspozycjom multimedialnym przenieśliśmy się w czasy, kiedy w kopalni pracował jeszcze sam Ignacy Łukasiewicz.
Choć Bieszczady oferują dużo więcej atrakcji niż te, które udało się zaliczyć podczas naszej wycieczki, to na pewno był to wartościowy pod wieloma względami wyjazd. Uczniowie mieli okazję aktywnie spędzić czas, doskonalić umiejętności społeczne, integrować się w grupie rówieśniczej. Obcowali z piękną przyrodą, poznali tradycje, kulturę i historię naszego regionu. Wycieczka dostarczyła młodzieży wielu niezapomnianych wrażeń i pewnie długo pozostanie w ich pamięci.
wychowawca klasy VIII Agnieszka Mądry-Ukowska
Nazywam, rozpoznaję i akceptuję emocje – innowacja metodyczna w r. szk. 2023/24
Innowacja „Nazywam, rozpoznaję i akceptuję emocje” jest moją odpowiedzią na trudności uczniów w nazywaniu, rozpoznawaniu i radzeniu sobie z emocjami. Na podstawie przeprowadzonych diagnoz, obserwacji oraz dotychczasowego doświadczenia zauważyłam, że uczniowie borykają się ze sporymi problemami związanymi z właściwym radzeniem sobie z emocjami i ich akceptacją. Niniejsza innowacja miała na celu ułatwić im pokonanie tych trudności, ucząc podstawowej wiedzy w tym zakresie z wykorzystywaniem prostych zabaw, metod aktywizujących i nowoczesnych technologii. Innowacja była realizowana przez cały rok szkolny podczas zajęć rozwijających umiejętności emocjonalno – społeczne.
W ramach innowacji wprowadzałam uczniów w świat emocji w sposób spójny, rozpoczynając od podstawowej wiedzy związanej z właściwym rozpoznawaniem i nazywaniem emocji. W tym celu przeprowadzonych zostało 12 spotkań przewidzianych na pierwszą część innowacji, podczas których uczniowie zostali zapoznani z sześcioma podstawowymi emocjami, nauczyli się je rozpoznawać i nazywać. W drugiej części innowacji zrealizowano 13 spotkań, na których uprzednio zdobyta wiedza, została wykorzystana w praktyce. Uczniowie w różnorodny sposób mogli przećwiczyć umiejętność nazywania towarzyszących im emocji, aby finalnie być ich świadomymi i potrafić je zaakceptować, a tym samym właściwe na nie odpowiadać. Wszystkie z założonych efektów zostały osiągnięte.
Katarzyna Zielińska