Wycieczka do Krakowa
Wawel - siedziba królów, to miejsce, które powinien poznać każdy Polak. Korzystając z wolnych miejsc 4 uczennice naszej szkoły wzięły udział w wycieczce szkolnej razem z uczniami Szkoły Podstawowej w Jaźwinach.
Kraków, jak na koniec listopada przywitał nas piękną pogodą więc spacerkiem przez planty ruszyły na zwiedzanie miasta królów. Najpierw okno papieskie, potem kościół Franciszkanów z wierną kopią całunu turyńskiego a następnie zbór, czyli kościół ewangelicko-augsburski na ulicy Grodzkiej. Mała przerwa od historii i jarmark świąteczny na krakowskim rynku, posiłek no i najważniejszy punkt, czyli zwiedzanie Wawelu- siedziby królów. Tutaj ogromna dawka historii, prawie 3 godziny zwiedzania Skarbca, komnat reprezentacyjnych i wystawy „Kraków złotego wieku”.
Na koniec spotkanie ze smerfami w ogrodzie świateł Garden of Light gdzie oprócz podziwiania przepięknych iluminacji zagrały w grę terenową – jak widać zabawa była przednia.
Renata Brzeska
DZIEŃ GÓRNIKA
„Schodzą górnicy pod ziemię
w ciemność daleką od słonka
wychodzi im naprzeciw
święta Barbara Patronka.”
Święto Górnika – ”Barbórka” jest obchodzona 4 grudnia na cześć świętej Barbary patronki górników. Ten ważny dla każdego górnika dzień, uroczyście świętowaliśmy w naszych zerówkach. Gościliśmy pana Andrzeja Dymka emerytowanego górnika KWK Szombierki-Bytom, który w galowym stroju górniczym przybył do naszej szkoły. Dzieci z dużym zainteresowaniem słuchały górniczych legend i poznawały symbole górniczego stroju. Największym zainteresowaniem cieszyła się górnicza szabla, niezwykły element galowego stroju górników.
Obchody Dnia Górnika były dla naszych najmłodszych niecodzienną lekcją z której skorzystały nie tylko dzieci, ale także sekretarz gminy pan Mirosław Perz, który uwiecznił aparatem fotograficznym spotkanie z górnikiem - niezwykłym mieszkańcem gminy Czarna. Spotkanie przebiegało w przemiłej atmosferze. Dzieci były oczarowane strojem górnika i zainteresowane opowieściami o trudnej pracy pod ziemią. Pytań nie było końca! Na zakończenie spotkania, dzieci wdzięczne za trud i ciężką pracę, jaką na co dzień wykonują górnicy, złożyły życzenia z okazji Barbórki wraz z górniczym pozdrowieniem „SZCZĘŚĆ BOŻE”.
Magdalena Mikosz, Stanisława Stalec
„By czas nie gonił nas - czyli o tym jak skutecznie planować i zarządzać swoim czasem” - kolejne warsztaty klas czwartych zorganizowanych przez Śnieżkę, w ramach projektu „Przeogarniacze. Przedsiębiorczość Inaczej".
W ostatni dzień listopada odbyły się już kolejne, czyli trzecie zajęcia warsztatowe z fundacją Śnieżka. Tym razem tematem zajęć był czas. Pani Ilona podczas 2-godzinnych warsztatów pochyliła się nad terminem słowa czas: „By czas nie gonił nas – czyli o tym, jak skutecznie planować i zarządzać swoim czasem”.
Młodzi „Przeogarniacze” chętnie odpowiadali na zadawane pytania, brali udział w różnych atrakcyjnych zadaniach przygotowanych przez prowadzącą zajęcia. Mieli możliwość zastanowić się, na co przeznaczają najwięcej czasu w ciągu swojego dnia oraz poznać różne techniki planowania własnego czasu.
koordynatorzy projektu: Mirosława Kubicka, Marzena Hebda
Niesamowita przygoda w tarnowskim teatrze
W grudniowy poranek, 01.12.2023 r. uczniowie klas drugich, a także 3 „a” wybrali się do Teatru im. Ludwika Solskiego na spektakl pt. „Niesamowite przygody dziesięciu skarpetek”. Sztuka w reżyserii Moniki Czajkowskiej jest artystyczną wizją książki Justyny Bednarek o tym samym tytule. Uczniowie poznali historię o odwadze, która motywuje nas do zmian w swoim życiu. Każda z dziesięciu skarpetek opuszcza kosz na brudną bieliznę i rusza w nieznane, żeby odmienić swój los i znaleźć swoje przeznaczenie. To także opowieść o tym, że każda osoba jest inna, a nasze potrzeby się różnią. Jednym zależy na karierze, inni szukają miłości, jeszcze inni chcą być szczęśliwi.
Są osoby pragnące przygody, są takie które szukają piękna i takie, które odnajdują się w rozwiązywaniu zagadek. Najważniejsze, że każdy z nas – i skarpeta, i człowiek – może o sobie decydować. Może też zawsze zmienić swoją decyzję, jak Prawa Pasiasta Skarpeta, która postanawia wrócić. I to jest w porządku, ponieważ chodzi o to, aby żyć w zgodzie ze sobą. Młodym widzom bardzo spodobała się scenografia i muzyka! To spektakl, który jest pochwałą wolności i różnorodności, która jest piękna. Podczas widowiska używany był efekt stroboskopowy i dym sceniczny. Przedstawienie bardzo podobało się wszystkim widzom i na długo zostanie w naszej pamięci. Gromkie brawa to najlepsza recenzja tej sztuki! Uczniowie byli zachwyceni i oczarowani magią teatru, do którego na pewno niejednokrotnie wrócą.
Jolanta Róg, Magdalena Mucha, Katarzyna Ciężadło
Międzynarodowy Dzień Osób Niepełnosprawnych
Międzynarodowy Dzień Osób Niepełnosprawnych obchodzony jest na całym świecie corocznie 3 grudnia. Święto zostało ustanowione przez Zgromadzenie Ogólne Organizacji Narodów Zjednoczonych w 1992 roku na zakończenie Dekady Osób Niepełnosprawnych. Pedagog szkolny zorganizował zajęcia warsztatowe w klasie III b. Celem warsztatów było przybliżenie uczniom klasy trzeciej problemów osób z niepełnosprawnością.
Pierwszym zadaniem, przed którymi stanęli trzecioklasiści było ćwiczenie, polegające na rozmowie bez słów. Uczniowie musieli odczytać z ruchu warg pedagoga, co do nich mówi, a także co do nich „miga” za pomocą języka migowego. Następnie podczas burzy mózgów uczniowie próbowali podać określenia osoby niepełnosprawnej.
Podczas zajęć uczniowie doświadczali, w jaki sposób poznają i odbierają świat osoby z niepełnosprawnością ruchową, wzrokową oraz słuchową. Dzieci z opaskami na oczach wykonywały kubek z papieru. Zmagania te przybliżyły uczniom specyfikę funkcjonowania osób niewidzących. Uczniowie w rękawiczkach budowali domek z klocków. W ten oto sposób poznali trudności, z jakimi borykają się osoby z niepełnosprawnością ruchową, która może wynikać z porażenia nerwowego. Ostatnim ćwiczeniem, z którym zmierzyli się uczniowie z klasy III b, było malowanie obrazu ustami – to zadanie sprawiło najwięcej trudności. Udział w tych zajęciach uświadomił dzieciom, jakie problemy napotykaj w swoim życiu osoby z niepełnosprawnością narządu ruchu.
Katarzyna Zielińska